Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNymo, Kristine
dc.date.accessioned2018-07-13T14:27:02Z
dc.date.available2018-07-13T14:27:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505413
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne kvalitative studien søker etter svar på problemstillingen: Hvordan kan læreren ivareta innagerende elever? Studien har bestått av intervjuer av tre lærere fra ungdomsskolen og mellomtrinnet og en teoretisk gjennomgang med fokus på innagerende atferd, anerkjennelse, selvverd og inkludering. Siktemålet har vært å ha en lærertilnærming. Resultatene viser at innagerende elever er en usynlig og litt forsiktig gruppe som kan gå under radaren over lang tid. De gjør lite ut av seg, og trekker seg unna i sosiale og faglige settinger. Fordi dette er et stille atferdsproblem kan læreren tro at alt er bra, sett i lys av atferdsproblemer som gir seg til kjenne gjennom utagerende atferd. Det er lærerens ansvar å identifisere de innagerende elevene. Videre skal læreren skape trygge rammer og gode relasjoner rundt disse elevene, og ut fra dette gi de utfordringer og rom til faglig og sosial utvikling.nb_NO
dc.description.abstractEngelsk: This qualitative study seeks to answer the thesis: How can teachers attend to introverted pupils? The study has consisted of interviews of three teachers from lower secondary school and upper primary level and a theoretic study focused on introverted behavior, acknowledgement, self-worth and inclusion. The aim has been to have a teacher’s approach. The results show that introverted pupils are invisible and a careful group that can go unnoticed over a long period of time. They don’t make a lot of noise and backs away in social and scholastic settings. Because this is a quiet behavioral problem the teacher may think that the pupil is fine, especially compared to behavioral problems which is more unrestrained. It`s the teachers responsibility to identify the introverted pupils. Also, the teacher must create a safe environment and good relations around these pupils, and from this give them challenges and room to academic and social development.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectinnagerendenb_NO
dc.subjectintrovertenb_NO
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjectselvbildenb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.title«De ønsker å bli sett» - En kvalitativ studie av innagerende elevernb_NO
dc.title.alternative«They want to be seen» - A qualitative study of introverted pupilsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber33nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel