Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorstensen, David
dc.date.accessioned2018-08-22T09:12:25Z
dc.date.available2018-08-22T09:12:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2558803
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne kvalitative undersøkelsen utforskes det gjennom teori knyttet til relasjonskompetanse og anerkjennelse hva som kjennetegner lærere som lykkes i å danne gode relasjoner til sine elever. Når det gjelder å danne gode relasjoner til elevene, er det lærerens ansvar, og hvor god relasjonskompetanse læreren har, kan bli avgjørende for hvor god relasjonen blir (Spurkeland, 2011). Samtidig er det viktig å tilfredsstille elevenes behov for anerkjennelse gjennom kjærlighet, respekt og sosial verdsettelse (Honneth, 2007). Funnene som blant annet er gjort i denne oppgaven er at lærerne som deltok i undersøkelsen evner å vise sine elever kjærlighet, respekt og sosial anerkjennelse gjennom forskjellige interaksjoner både i og utenfor klasserommet. De viser også tegn til god relasjonskompetanse gjennom å danne relasjoner ved å anerkjenne elevene sine. Samtidig er det viktig å sette spørsmålstegn ved om det faktisk går an å finne et fasitsvar på hva som kjennetegner en god lærer-elev-relasjon.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This qualitative research will through literature related to relationship skill and recognition take a closer look at teachers who are successful at creating good relationships with their pupils. The teacher is responsible for making good relationships with his pupils, and the quality of the relationship can be determined by the teacher’s relationship skill (Spurkeland, 2011). Just as important is the teacher’s ability to recognize the pupils’ need for love, respect and social acceptance (Honneth, 2007). The teachers who participated in this study showed signs that they were able to show their pupils, love, respect and social acceptance through different interactions both inside and outside the classroom. They also showed signs of well-developed relationship skills by building relationships with their pupils through the use of recognition. At the same time, it is important to ask if it is possible to find a correct answer as to what defines a good teacher-pupil relationship.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectanerkjennelsenb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectlærer-elev-relasjonernb_NO
dc.subjectlærerrollennb_NO
dc.titleLæreren som ser alle. En studie av lærere som lykkes i å danne gode relasjoner til sine elever.nb_NO
dc.title.alternativeThe teacher who sees everyone. A study of teachers who are successful at making good relationships with their pupils.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber37nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel