dc.contributor.author | Skyer, Elise | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T06:42:20Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T06:42:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2563312 | |
dc.description | Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Problemstilling: «Hvordan kan tilpasset opplæring på kroppsøvingsarenaen skape et inkluderende miljø for elever med funksjonsnedsettelser?».
Teori: Temaene tilpasset opplæring og ulike tilnærminger til dette samt spesialundervisning presenteres og hva inkludering og integrering har å si for dagens skole. Videre drøftes definisjoner rundt begrepene funksjonsnedsettelse og funksjonshemming og hva autonomi og selvbestemmelsesteorien går ut på.
Metode: Litteraturstudie.
Resultat: Resultatene mine baserer seg på 5 fagfellevurderte artikler som fokuserer på inkluderende kroppsøving og hvilke tiltak som kan fremme gode læringsrom for elever med funksjonsnedsettelser.
Diskusjon: I dette kapitlet ser jeg på ulike perspektiver på inkluderende kroppsøving for å sammenfatte teori og resultater.
Konklusjon: Det viser seg å være vanskelig å gjennomføre inkluderende tiltak i praksis. Det tyder på at det er manglende kompetanse hos lærere som skaper ringvirkninger i utarbeidelsen av gode tilrettelagte undervisningsopplegg. Økt deltakelse blant elever med funksjonsnedsettelser krever differensierte aktiviteter, samhandling mellom elever med og uten funksjonsnedsettelser og selvbestemmelse i undervisningen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | funksjonsnedsettelser | nb_NO |
dc.subject | funksjonshemmede | nb_NO |
dc.title | Hvordan tilpasse undervisningen i kroppsøving for å skape inkludering av elever med funksjonsnedsettelser | nb_NO |
dc.title.alternative | How to adapt physical education to create inclusion for students with disabilities | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 45 | nb_NO |