Forebygge mobbing i barnehagen
Abstract
Norsk:
Denne bacheloroppgaven handler om tema mobbing og hvordan barnehagelærere kan arbeide med forebygging av mobbing i barnehagen. Jeg har brukt kvalitativt intervju for å undersøke hvordan barnehagelærere arbeidet med forebygging av mobbing i barnehagen og hvilke forebyggende tiltak de gjorde. Gjennom teorien og intervjuene kom det frem at barnehagelærere sammen med personalet må arbeide daglig for å forebygge og stoppe mobbingen. Dette må gjøres ved at personalet er aktive i barns lek både som observatører og deltakere, samtidig må de legge til rette for at den sosiale kompetansen til barna blir styrket slik at barna klarer å samspille med andre. Det kommer også frem at det er nødvendig å ha et godt foreldresamarbeid som er preget av trygghet og tillit for å forebygge og stoppe mobbing i barnehagen. English:
This thesis is about bullying and how kindergarten teachers can work to prevent this pressing issue. I used qualitative interviews and methods to get information on how kindergarten teachers work to prevent bullying and what preventative measures they took. Through this theory and the interviews, I found out that kindergartens teachers and other staff works daily to prevent and stop bullying by being active in children’s play as both observers and participants. They must also facilitate and strengthen children’s social skills, so that they can interact with each other and adults better. Good communication and cooperation with parents is also crucial to prevent and stop bullying in kindergartens.
Description
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2018.