Å være sammen i/om bevegelsen. Kroppslig samspill med de yngste barna.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2563381Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven tar for seg de yngste barnas kroppslige samspill og hvordan vi som voksne og ansatte i barnehagen kan møte og besvare dette samspillet. Min nysgjerrighet har vært rettet mot bevegelsen og hvordan man fysisk kan tone seg inn på barnet. Målet med denne oppgaven har vært å rette fokus mot et område jeg har ansett som underrepresentert i barnehagelitteraturen samt å legge til rett for nye/flere forståelser av de yngste barna.
Med en aksjonsforsknings tilnærming har jeg som deltakende observatør gjennomført kunstneriske forløp basert på bevegelse der jeg har lagt vekt på barns deltakelse og samspill mellom barn og voksen.
Min problemstilling er som følger: Hvordan kan voksnes inntreden i toddlerens bevegelsesverden øke vår forståelse for de yngste barna? English:
This paper examines the bodily interaction of the youngest children, and how we as adults and employees in the nursery can respond to this interaction. My curiosity has been directed towards the movement and how we can use movement to tune into the child. The aim of this paper has been to focus on a subject by me considered to be under represented in nursery literature, and to contribute to a larger understanding of the youngest children.
Using the method of action research, I, as a participant observer, has conducted artistic courses based on movement. Here I emphasized the children's participation, and the interaction between children and adults.
This lead me to my research question: How can the adults' entry into the toddler's world of movement increase our understanding of the youngest children?
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2018.