Browsing Ph.d.-avhandlinger i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) / PhD Dissertations in Child and Youth Participation and Competence Development (BUK) by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 1-5 of 5
-
Cyber Operator Competencies: The Role of Cognitive Competencies in Cyber Operator Practice and Education
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;17, Doctoral thesis, 2020)The theme of this thesis is the role of cognitive competencies in cyber operator practice and education. Cyber operator practice is a new field of research where the importance and attention is growing rapidly. Research ... -
An embedded human rights logic? A comparative study of International Baccalaureate schools in different contexts.
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;8, Doctoral thesis, 2018)The main contribution of this thesis is increased knowledge about if and how the global logic of human rights, is embedded in the International Baccalaureate from the global to the local level. The study adopts a comparative ... -
Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst
(Ph.d. -avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK);14, Doctoral thesis, 2020)I denne avhandlingen har jeg vært opptatt av den avstanden som kan oppstå mellom mennesker i mangel av et felles talespråk. Avhandlingen tar utgangspunkt i en estetikk-basert undersøkelse av to barnehagelæreres og en ... -
Transformativ læring: å bringe noe kreativt nytt inn i eksistens. En sammenkobling av Roy Bhaskars kritiske realisme og Edmund O’Sullivans transformative læringsperspektiv
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;19, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen tar utgangspunkt i at vi lever i en tid med store utfordringer, hvor forskjellige former for globale kriser griper inn i og forsterker hverandre på ulike måter. Dette kalles for en metakrise. Avhandlingen ... -
Usikkerheten i barnevernsarbeidet: en begrepsliggjøring av barneverntjenestens strategier overfor uforutsigbarhet, usikkerhet og tvetydighet ved beslutninger om hjelpetiltak
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;18, Doctoral thesis, 2020)Tre av fire familier i barnevernet mottar frivillige hjelpetiltak. Til tross for at dette er den vanligste tiltaksformen i barneverntjenesten, synes forskningsfeltet å ha vært mest opptatt av beslutninger om omsorgsovertakelse ...