Blar i Master i spesialpedagogikk deltid MASPE på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282"
Viser treff 1-8 av 8
-
Det spesielle som det ordinære : Hva slags muligheter ligger i montessoriskolens elevsyn og organisering av undervisningen i forhold til å imøtekomme mangler som har blitt løftet frem i den nyere spesialpedagogiske debatten i Norge omhandlende tidlig innsats, kompetanse og barnets stemme?
(Master thesis, 2020)Oppgavens formål har vært å undersøke om montessoriskolens organisering av undervisning kan representere et alternativ til hvordan spesialundervisningen organiseres i den offentlige norske skolen i lys av at sistnevnte har ... -
En åpen fremtid? – spesialpedagogers refleksjoner rundt diagnostiske kategorier i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et tradisjonsrikt spesialpedagogisk tema som med tiden har endret retning og form, men tilsynelatende aldri mistet sin relevans. Med fokus på kategorisering, henholdvis diagnostiske ... -
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i en yrkesfaglig utdanning: Opplæring i manipulasjon av egne tanker eller økt bevissthet om meningsskapingen som skjer i ulike kontekstuelle, posisjonelle, yrkesøvende og eksistensielle sammenhenger? Implementering av et opplegg utenfra eller fokus på de mulighetene som er i skolen? Søkelys på evidensen, debatten, politiske dokumenter og to ulike tilnærminger til folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg undersøkt og ønsket å belyse det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som innføres i skolen høsten 2020. Det gjøres ved å se nærmere på belegget for at et slikt tverrfaglig tema trengs, ... -
Hvordan jobber lærere med å skape et godt psykososialt miljø med vekt på relasjonen?
(Master thesis, 2020)Elevenes rett til et godt psykososialt miljø har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste ti-årene. Interessen for å kunne gi trygghet, trivsel og mestring til alle barn har ført til økt forskning innenfor psykososiale ... -
Hvordan kan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s fremstilling av tidlig innsats påvirke elevers opplevelse av mestring i grunnskolen? : En teoretisk analyse ved bruk av Biesta teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner.
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler hvordan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s (2019-2020) fremstilling av tidlig innsats kan påvirke elevers opplevelse av mestring i skolen. Oppgaven er en teoretisk analyse ved bruk av Biestas ... -
Selvoppfatning, mestring og motivasjon i skolen
(Master thesis, 2021)Som elev i skolen plasseres en i et utdanningssystem. Her blir elevenes prestasjon, atferd og evner utsatt for vurdering, lett synlig for andre. For de elever som mestrer skolens mangfoldige krav, styrkes muligheten for å ... -
Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
(Master thesis, 2021)Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke ... -
Standpunktkarakter for elever med spesialundervisning : en umulig mulighet? SPE 3006,
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er samarbeid om vurdering av elever med spesialundervisning i ungdomsskolen. Oppgaven tar for seg pedagogenes samarbeid for å sette standpunktkarakter for elever som får deler av undervisningen ...