Browsing Master i realfagenes didaktikk heltid M2REALH by Title
Now showing items 1-20 of 20
-
Algebraisk tenkning i første trinn Hvordan hjelpe førsteklassinger til å utvikle algebraisk tenkning?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i at det er viktig å utvikle en tidlig algebra og algebraisk tenkning for de aller yngste elevene. Problemstillingen er: Hvordan kan algebraiske tenkning bli introdusert i undervisningen ... -
Begrepsforståelse i begynneropplæringen i naturfag
(Master thesis, 2018)Norsk: Mange elever sliter i naturfag og blir hengende etter. Dette gjelder særlig minoritetselever som har utfordringer med det språklige. Økt fokus på elevers prestasjoner har ført til at språklig opplæring vektlegges ... -
Den bærende ideen om evolusjon i dagens skole
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne studien er den bærende ideen om evolusjon i digitale læreverk på grunnskolen. Studiet omhandler det digitale læreverket skolenMin fra Cappelen Damm med fokus på undervisningsfaget naturfag. Det ... -
Dialogen mellom lærer og elev i utforskende naturfag
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er et kvalitativt studie som handler om hvordan man kan skape lærbare situasjoner gjennom dialoger i utforskende naturfagundervisning. I tillegg studerer jeg hvilke faser av utforskningen læreren ... -
Elevers generaliseringsstrategier og algebraiske tenkning i møte med figurtall
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg elevenes strategier for å generalisere formler for figurmønstre. I min studie har jeg både studert hvilke strategier elevene bruker, men også hva disse strategiene sier om deres algebraiske ... -
Elevers tanker om naturvitenskapens egenart
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvilke tanker elever uttrykker om naturvitenskapens egenart. I formålet for faget i læreplan i naturfag (Utdanningsdirektoratet, 2013a) er det beskrevet at elevene gjennom undervisning ... -
En analyse av kognitive krav i oppgaver innenfor algebra i Campus Inkrement på 6. og 7. trinn
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har de kognitive kravene i oppgavene, innenfor emnet algebra på mellomtrinnet, fra det digitale læreverket Campus Inkrement blitt analysert, samt at svartypen i oppgavene er kategorisert. Algebra ... -
En casestudie av fire videregående elevers kunnskaper om lineære funksjoner i arbeid med Geogebra
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie (casestudie innenfor et fenomenologisk perspektiv) som har studert fire videregående elever i arbeid med lineære funksjoner. Studiet har sett på hvilke kunnskaper elevene ... -
Experiences of mathematical relevance in project-based education among selected youths between 14-and-15-year-olds in Norway
(Master thesis, 2021)The LK20 curriculum emphasizes three interdisciplinary themes which lend themselves well to project-based learning (PBL). Attempting to determine what makes such a project mathematically relevant, this study looks at the ... -
Flerspråklige elevers utfordringer i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven undersøker flerspråklige elevers deltakelse i gruppesamtaler rundt naturfaglige fenomener. Oppgavens utvalg er nyankomne elever som får et innføringstilbud i egen klasse ved en ungdomsskole i Oslo. Elevene ... -
Lærergrep og samtaletyper i utforskende kjemiundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å ta for seg lærergrep og samtaletyper i kjemiundervisning, ved å se hvordan lærere styrer helklassesamtalen, hvilke samtaletyper som forekommer mellom elever, og hvilke lærergrep og samtaletyper ... -
Masteroppgave i matematikkdidaktikk En kvalitativ undersøkelse om lærernes oppfatninger om utforskende matematikk og matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for oppgaven er lærernes oppfatninger om utforskende matematikk i matematikkundervisning. Utforskende matematikkundervisning har fått stor plass i den nye lærerplanen, Fagfornyelsen 2020. Utforskende ... -
Naturopplevelser i naturfag - En kvalitativ undersøkelse av elevers naturopplevelser, og hvorvidt disse fremmer handlingskompetanse innen vern av miljø, ivaretagelse av naturressurser og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Naturfagundervisningen i den norske grunnskolen har historisk hatt som et mål å fremme en vilje og evne til å bidra til vern av natur og ressurser. I nyere tid har dette blitt utviklet til å inkludere å bidra til en ... -
På vei mot en mer bærekraftig framtid? Bærekraft, systemforståelse og naturfagkompetanse i gjeldende og kommende læreplanverk
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette er en masteroppgave i realfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut hvordan bærekraftig utvikling kommer til uttrykk i Læreplanverket for kunnskapsløftet ... -
Problemløsning i klasserommet - med drama som metode
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven beskriver utviklingen av et undervisningsopplegg der matematikkfaget tar i bruk drama som metode. Elementene i undervisningsopplegget er matematiske ferdigheter innenfor problemløsning og ... -
Skrive for å forstå? En studie av elevers metaforer i kreative tekster om faseoverganger.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om kreativ skriving i naturfag og potensialet kreativ skriving kan ha med tanke på å få et innblikk i elevenes forståelse og mentale modeller. Det naturfaglige temaet i oppgaven er ... -
Tverrfaglig naturfagundervisning i folkehelse og livsmestring – Forståelse og erfaringer
(Master thesis, 2023)Studiet undersøker faglærere i naturfag sine erfaringer og forståelser om tverrfaglig undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Fokuset med forskningen rettes mot tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan ... -
Utforskende matematikkundervisning og intellektuell risikotaking. En casestudie om undervisning som fremmer modige elever i en klasse på yrkesfag.
(Master thesis, 2022)Utforskende undervisning (eng. inquiry) har fått stor plass i den nye læreplanen, fagfornyelsen (2020). Den presiserer at elevene skal utforske i matematikkundervisningen. Denne type undervisning skiller seg fra tradisjonell ... -
Veilederrollen i FIRST LEGO League – Hvordan erfarne veiledere bygger støttestrukturer for elevenes læring
(Master thesis, 2024)FIRST LEGO League Challenge (FLL) er en internasjonal teknologikonkurranse for ungdom som stadig fler skoler velger å delta på som en måte å motivere ungdom og få programmering inn i undervisningen. Denne studien undersøker ... -
Vurdering av tverrfaglig arbeid som inkluderer naturfag
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg intervjuet fem lærere i to ulike lærerteam om hvordan de utarbeider og vurderer tverrfaglige arbeider som inkluderer naturfag på vg1. Jeg har også intervjuet deres elever om deres refleksjoner rundt ...