Browsing Master i realfagenes didaktikk heltid M2REALH by Title
Now showing items 11-20 of 20
-
Lærergrep og samtaletyper i utforskende kjemiundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å ta for seg lærergrep og samtaletyper i kjemiundervisning, ved å se hvordan lærere styrer helklassesamtalen, hvilke samtaletyper som forekommer mellom elever, og hvilke lærergrep og samtaletyper ... -
Masteroppgave i matematikkdidaktikk En kvalitativ undersøkelse om lærernes oppfatninger om utforskende matematikk og matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for oppgaven er lærernes oppfatninger om utforskende matematikk i matematikkundervisning. Utforskende matematikkundervisning har fått stor plass i den nye lærerplanen, Fagfornyelsen 2020. Utforskende ... -
Naturopplevelser i naturfag - En kvalitativ undersøkelse av elevers naturopplevelser, og hvorvidt disse fremmer handlingskompetanse innen vern av miljø, ivaretagelse av naturressurser og bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Naturfagundervisningen i den norske grunnskolen har historisk hatt som et mål å fremme en vilje og evne til å bidra til vern av natur og ressurser. I nyere tid har dette blitt utviklet til å inkludere å bidra til en ... -
På vei mot en mer bærekraftig framtid? Bærekraft, systemforståelse og naturfagkompetanse i gjeldende og kommende læreplanverk
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette er en masteroppgave i realfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut hvordan bærekraftig utvikling kommer til uttrykk i Læreplanverket for kunnskapsløftet ... -
Problemløsning i klasserommet - med drama som metode
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven beskriver utviklingen av et undervisningsopplegg der matematikkfaget tar i bruk drama som metode. Elementene i undervisningsopplegget er matematiske ferdigheter innenfor problemløsning og ... -
Skrive for å forstå? En studie av elevers metaforer i kreative tekster om faseoverganger.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven handler om kreativ skriving i naturfag og potensialet kreativ skriving kan ha med tanke på å få et innblikk i elevenes forståelse og mentale modeller. Det naturfaglige temaet i oppgaven er ... -
Tverrfaglig naturfagundervisning i folkehelse og livsmestring – Forståelse og erfaringer
(Master thesis, 2023)Studiet undersøker faglærere i naturfag sine erfaringer og forståelser om tverrfaglig undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Fokuset med forskningen rettes mot tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan ... -
Utforskende matematikkundervisning og intellektuell risikotaking. En casestudie om undervisning som fremmer modige elever i en klasse på yrkesfag.
(Master thesis, 2022)Utforskende undervisning (eng. inquiry) har fått stor plass i den nye læreplanen, fagfornyelsen (2020). Den presiserer at elevene skal utforske i matematikkundervisningen. Denne type undervisning skiller seg fra tradisjonell ... -
Veilederrollen i FIRST LEGO League – Hvordan erfarne veiledere bygger støttestrukturer for elevenes læring
(Master thesis, 2024)FIRST LEGO League Challenge (FLL) er en internasjonal teknologikonkurranse for ungdom som stadig fler skoler velger å delta på som en måte å motivere ungdom og få programmering inn i undervisningen. Denne studien undersøker ... -
Vurdering av tverrfaglig arbeid som inkluderer naturfag
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg intervjuet fem lærere i to ulike lærerteam om hvordan de utarbeider og vurderer tverrfaglige arbeider som inkluderer naturfag på vg1. Jeg har også intervjuet deres elever om deres refleksjoner rundt ...