Å se de usynlige - Sykepleie til barn som er pårørende
Abstract
Tittel: «Å se de usynlige» «To see the invisible»
Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gjennom kommunikasjon og samtale forebygge
psykiske problemer hos barn når mor eller far har en psykisk lidelse?»
Hensikt: Å øke forståelsen og få mer kunnskap om hvordan sykepleier kan ivareta barn av psykisk syke foreldre.
Teori: I teoridelen tar vi for oss ulike temaer som er relevant for å kunne svare på problemstillingen. Temaer vi vektlegger er: sykepleieteoretiker Joyce Travelbee, barns psykologiske utvikling, «de usynlige barna», kommunikasjon, samtale og sykepleierens plikter og ansvar.
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, hvor vi benytter pensum- og selvvalgt litteratur, vitenskapelige studier, samt egne erfaringer fra praksis.
Konklusjon: Ved at barn blir oppdaget, sett og ivaretatt gjennom relasjonsbygging, kommunikasjon og samtale, kan sykepleier forebygge psykiske problemer hos barn med foreldre med psykisk lidelse. For å fjerne skyld og skam hos barnet, må sykepleier sørge for tilrettelagt informasjon etter barnets alder og modenhet. Dette kan fremme håp for fremtiden og betrygge barnet om at det ikke er alene om sin situasjon.
Søkeord: Barn, pårørende, foreldre, psykisk lidelse, sykepleie, forebyggende arbeid, relasjon, samtale og kommunikasjon.
Description
Bachelor sykepleie, 2018