Et kvalitativt forskningsprosjekt av barnehagepedagogers erfaringer med nettbrett og bildebok i samtalebasert lesing
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan ulike medier kan fremme
eller hemme barns språkstimulering gjennom metoden samtalebasert lesing. Mediene jeg har
valgt er den tradisjonelle bildeboka og bildebok-apper på nettbrett. Digitaliseringen av barns
hverdag gir flere muligheter til å velge medium når en skal lese. Ved siden av den fysiske
bildeboka har også nettbrett med sine e-bøker fått innpass i lesestunder i barnehager over hele
landet. Dette gir flere pedagogiske muligheter, men foreløpig finnes det lite forskning som
kan si noe om språkstimuleringen og dialogen i samtalebasert lesing blir annerledes når man
bruker henholdsvis bildebøker og bildebok-apper. Temaet har jeg belyst gjennom en
kvalitativ undersøkelse der jeg benyttet meg av individuelle kvalitative intervjuer.
Informantene mine er to barnehagepedagoger med erfaring med bruk av begge mediene i
samtalebasert lesing.
Min teoretiske forankring er basert på litteratur og forskning om språkstimulering, herunder
bruken av bildebok og nettbrett i samtalebasert lesing. Jeg har for det meste benyttet meg av
forskningsartikler, men har også brukt ulike bøker som kilder. Gjennom litteraturen har jeg
fått et innblikk i de ulike medienes positive og utfordrende sider.
Studien viser at barnehagepedagogene har en sentral rolle for at lesestunden skal bli så god
som mulig. Andre viktige momenter er barnas forhåndserfaringer og mediets affordans.
Sentrale funn er at nettbrettet motiverer en annen gruppe barn til lesing og at affordansen i
mediet oppleves i stor grad støttende. Imidlertid kan nettbrettet med sine teknologiske
muligheter også virke forstyrrende, spesielt i stor gruppe eller for barn som er språksvake.
Barnehagepedagogene må også vurdere hvilket medium som vil være best egnet for å støtte
opp under språkstimuleringen for det enkelte barn og den enkelte situasjonen. Hvis
barnehagepedagogene bruker mediets positive sider virker det som om at man er garantert en
god lesestund.
Jeg antar at det i tiden fremover vil komme spennende og berikende forskning om hvordan
man kan utnytte potensialet til hvert av mediene til det fulle, der en også belyser utfordringene
og fordelene, slik at språkstimuleringen i lesestunden blir så god som mulig.