• Samspill som døråpner til framtiden - En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres tolkning og tilrettelegging av samspill i lys av læreplanens intensjoner 

      Heggen, Andreas (Master thesis, 2021)
      Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere tolker og tilrettelegger for samspill sett i lys av læreplanens intensjoner. Denne studien har basert seg på kvalitativ metode, og i den forbindelse ...
    • Self-determined motivation in CrossFit 

      Håndlykken, Steffen (Master thesis, 2020)
      Abstract The scope of the present study was to explore underlying mechanisms of self-determined motivation in CrossFit to understand how autonomy, relatedness, and competence are met in active CrossFit participants, ...
    • Selvtillit og prestasjonsangst i fotball. 

      Ole Frøystad (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Hensikten med denne studien har vært å undersøke og belyse hvordan selvtillit og prestasjonsangst påvirker prestasjonen til fotballspillere på fotballbanen. Dette er en kvalitativ studie hvor datagrunnlaget ...
    • Sjenerte elever i kroppsøving 

      Liavik Lien, Lasse (Master thesis, 2023)
      Hensikten med denne studien er å belyse hvilke tilpasninger kroppsøvingslærere gjør i undervisningen sin, med et fokus på sjenerte elever. Jeg ønsker også undersøke hva lærerne anser som en sjenert elev, samt hvilken rolle ...
    • Stress, prestasjonsangst og stressmestring i fullkontaktkampsport 

      B. Håkonsen, Marius (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn: Stress, prestasjonsangst og stressmestring har fått stor oppmerksomhet i forskningsfeltet tilknyttet idretts- og prestasjonspsykologi. Likevel er det ingen som synes å ha rettet fokuset direkte mot fullkontaktkampsport ...
    • Søkeatferd i vellykkede defensive involveringer på det høyeste nivået i klubbfotball 

      Korslund, Jørn-Ole (Master thesis, 2020)
      Hensikten med oppgaven var å kartlegge hva som kjennetegner søkeatferd i vellykkede defensive involveringer på det høyeste nivået i klubbfotball. Med søkeatferd menes søkefrekvens og kjennetegn på søk, som ...
    • «Trenere uten utdanning har ikke den samme kompetansen» 

      Strøm, Kristian (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne kvalitative studiens hensikt er å undersøke hvordan frivillige trenere opplever og iscenesetter sin trenerrolle opp mot trenerrollens rammer og forventninger innenfor barne- og ungdomsfotballen, og om det ...
    • Treningsmiljøet i Toppserien 

      Vagleng, Helge W. (Master thesis, 2024)
      Sammendrag Det er en kjensgjerning at det er forsket langt mindre på kvinnelige idrettsutøvere både med tanke på prestasjon, motivasjon og andre psykologiske faktorer innen idretten. I tillegg er fotball fortsatt en svært ...
    • Ulik bakgrunn – ulik erfaring med kroppsøvingsfaget? 

      Østrem, Bjørg Ellinor (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan elever i videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, og om de opplever at de blir behandlet likeverdig uavhengig av deres forutsetninger og deres sosiokulturelle bakgrunn. ...
    • Undervisning i treningslære på videregående skole. 

      Røkkum, Bersven (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere underviser i faget treningslære på videregående skole. Her undersøkes hvilke læringsaktiviteter og vurderingsformer som brukes i faget, og om disse vektlegger kunnskap ...
    • Vurdering i kroppsøving: En nærmere undersøkelse på kroppsøvingslæreres tanker 

      Rødland, Anders (Master thesis, 2024)
      Hensikten med denne studien er å få et nærmere innblikk i hvordan kroppsøvingslærere sine tanker er om vurdering, samt hvordan dette praktiseres. Det ønskes også å få et innblikk i hvordan fysiske tester blir tatt i bruk ...
    • Ærefrykt for kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie om læreres- og skolelederes syn på legitimering av kroppsøvingsfaget 

      Ruud, Peder Rustad (Master thesis, 2021)
      Denne studien har hatt som hensikt å belyse kroppsøvingslæreres og skolelederes meninger, holdninger og erfaringer rundt legitimering av kroppsøvingsfaget, samt å se på om forskjeller i kompetanse hos deltagerne ...