Musikk og eksistens: Potensielle interaksjoner mellom musikalske eksistensielle erfaringer og konstruksjon av musikalsk identitet
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2637084Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
I denne oppgaven skal jeg gjøre en fortolkning av to forskningsområder: den musikalske eksistensielle erfaring og musikalsk identitet, med den hensikt å kunne studere disse, ikke som adskilte fenomen, men som nært beslektede fenomen som har tilknytning til hverandre. Musikalsk eksistensiell erfaring er et relativt nytt begrep innen fagdidaktisk forskning, men det har fått større fokus etter det ble innført i læreplanen for musikk i Kunnskapsløftet. Samtidig er også forskning på musikk og identitet blitt stadig mer relevant for musikkforskning og musikkdidaktisk forskning.
I denne oppgaven benytter jeg en form for eksplorativ forskning hvor jeg undersøker hvordan og om disse to fenomenene kan være beslektede og påvirke hverandre. Oppgaven kan anses som et bidrag til videre forskning med den hensikt å skape større didaktisk forståelse rundt fenomenene, og å i større grad åpne opp for musikalsk eksistensiell erfaring som en ny fagdidaktisk kategori. English:
In this thesis I do a reading of significant texts linked to two different areas of research, one concerning musical existential experience, the other concerning musical identity. My goal is to study these phenomena not as separate fields, but as phenomena that are related to each other on profound levels. “Musical existential experience” is a relatively new concept within the discipline of music didactics, but it has come to be explored with substantial interest by an increasing number of scholars since it was introduced in the new national curriculum for music education in Norway in 2006. Roles that music play in the construction of identity has evolved as a prominent field of research for several decades now both within the larger field of musicology and more specifically within music didactics.
The present thesis offers what we may label a form of exploratory research where I seek to investigate whether the two phenomena in question can be seen to be related on a deeper level and affect each other. This thesis is intended as a contribution to further research with the aim of creating greater didactic understanding of the phenomena, and to open up to a greater awareness for “musical existential experience” as a new didactic category.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2019.