Markedstenkning og skogsbasert reiseliv
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2639874Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det viktige spørsmålet er ikke hvilken etterspørsel som finnes i dag for skogsbasert reiseliv og rekreasjon, men hva som vil være etterspørselen i framtiden. Kjennskap til sentrale markedsføringsbegreper kan kanskje være til hjelp her, men det er særlig viktig å forstå sammenhengen mellom disse begrepene. De utgjør gjensidig avhengige deler av en samlet modell, og bør derfor ikke brukes som enkeltstående begreper fra dagligspråket.
Etterspørselen etter reiselivs- og fritidstilbud i skogen vil avhenge av mange ulike forhold. For vår enkle analyse kan vi skille mellom fire typer påvirkning: naturgitte forutsetninger, personlige egenskaper, praktiske begrensninger og samfunnsmessige rammer. Det finnes mye faglitteratur om alle fire, og et utvalg av denne litteraturen blir referert og drøftet.
Alle de fire påvirkningstypene synes å inneholde nødvendige men utilstrekkelige forutsetninger for etterspørsel etter skogsbaserte reiselivstilbud. For å kunne vurdere framtidig etterspørsel er det derfor ikke tilstrekkelig å være opptatt av bare én faktor, selv om den kan være viktig. For å kunne planlegge for reiselivs- og opplevelsestilbud i skogen må man følge med på de endringene som skjer framover, på alle de fire områdene.
Beskrivelse
Oppdragsgiver: Innovasjon for grønn omstilling i skogen (InGO) v/Karlstad universitet, Høgskolen i Innlandet og Högskolan i Dalarna.