Psykologisk trygghet i høyprestasjonsteam
Abstract
Dette forskningsprosjektet har sitt utspring i et funn i forskningen til Amy Edmondson. I sin
bok The Fearless Organization beskriver hun at team som rapporterer feil, også er de som
leverer det beste produktet. Gjennom arbeide med boken ble det raskt klart for oss at temaet
psykologisk trygghet og hvordan lederen kan påvirke dette var et område som var meget
spennende.
I denne masteroppgaven har vi fokusert på hvordan man oppnår psykologisk trygghet i team,
og særlig hvilken rolle lederen spiller i denne. Etter å ha arbeidet med temaet en periode, ble
derfor problemstillingen:
«Hvordan kan ledere lykkes med å etablere psykologisk trygghet i et
høyprestasjonsteam?»
Vi fikk tilgang til en relativ nyetablert avdeling ved Oslo Politidistrikt, Utrykningsenheten. Vi
gjennomførte intervjuer med et utvalg av teamledere og medarbeidere ved avdelingen.
Samtlige var åpne, og delte av sine erfaringer og perspektiver. Gjennom disse samtalene fikk
vi en god innsikt i avdelingens indre, og hva de enkelte teamledere og medarbeidere tenkte og
gjorde som relateres opp mot psykologisk trygghet i deres gruppe.
Gjennom en enkel spørreundersøkelse fikk vi fastslått at teamene hadde gjennomgående høy
grad av psykologisk trygghet. I de semistrukturerte intervjuene fokuserte vi derfor på hva de
konkret gjorde for å bygge psykologisk trygghet.
Ved bruk av kvalitativ metode opplever vi å ha fått tak i de nyanser som framkom i
intervjuene, og denne måten å drive datainnsamling på fungerte etter vår mening godt. Ved
bruk av refleksiv analysemetode fikk vi kategorisert og analysert dataene på en oversiktlig
måte. Ved å gjøre bruk av allerede tilgjengelig relevant litteratur har vi drøftet de forskjellige
påstandene som kom fram i arbeidet med denne oppgaven.
Masteroppgavens hovedfunn er at lederne må ta ansvar for relasjonene for å etablere
psykologisk trygghet i teamet, og må lede gjennom gjensidig tillit. Lederne må mestre
lederrollen, og teamet må sammen skape en effektiv tilbakemeldingskultur gjennom aktive og
ansvarlige medarbeidere. Engelsk sammendrag (abstract):
This project has its origins in a discovery reported in the research of Amy Edmondson. In her
book “The Fearless Organization” she describes how teams that feel able to report errors
are also those which deliver the best results. Working with her book, it quickly became clear
to us that the theme of psychological safety and how a leader can influence this, was an
extremely relevant and important area of study.
In this Master’s thesis, we have focused on how one achieves safety within a team and,
especially, what role does the team leader play in this process. After thorough consideration
of our topic, we have chosen to focus on the following question:
“How can a leader be successful in establishing psychological safety in a highperformance team?
We were allowed access to a relatively newly-established section within the Oslo Police
District, Rapid Response Unit, and we then carried out a series of interviews with both
team-leaders and their team- members. Through these interviews, we obtained very good
insight into the inner workings of the unit and how and what the team-leaders and individual
team –members thought and did in their work that relates to the establishment of feelings
of psychological safety within their group.
Using a simple questionnaire method, we found that we were able to detect nuances that
were revealed in the interviews and we concluded that this method of data- collection
worked well. By using a reflexive analysis method, we could categories and then
analyze the data in a coherent manner. By using already available literature, we have
discussed the relevant claims that have emerged from our work on this project.
Our Master’s thesis main conclusion is that leaders must take responsibility for interpersonal
relations within their team in order to establish feelings of psychological safety, and lead
through reciprocal trust. Leaders must master their leadership role and the team must work
together to create an effective and responsible culture of reciprocal sharing of information
through active and responsible colleagues.
Description
Erfaringsbasert master, 90 st.p.