Lekne initiativer og praksiser i barnehagen; I et psykososialt helsefremmende perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2839129Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er en undersøkelse av ulike sider ved personalets praksiser omkring lek i barnehagen, og hvordan disse kan forstås i samsvar med det helsefremmende mandatet som rammeplanen understreker. Undersøkelsesprosessen bestod av observasjon og intervjuer av 4 ansatte på èn avdeling i èn barnehage på Østlandet. Datagrunnlaget består av personalets egne tanker og erfaringer i tillegg til observasjon av deres praksiser omkring leken. Observasjoner av lek og lekende barn inngår også i materialet.
Bakgrunnen for valg av tema, knyttes til muligheten for å se personalets arbeid omkring lek og de ulike kravene i rammeplanen i sammenheng. Jeg har lenge vært opptatt av lekens betydning for barn, samtidig som jeg også interesserer meg for betydningen av det psykososiale miljøet i barnegrupper. Dette er to viktige dimensjoner ved livet i barnehagen, og jeg ønsket derfor å undersøke muligheten for å se leken og det helsefremmende mandatet,som rammeplanen understreker, i sammenheng med hverandre. Dermed falt valget på følgende problemstilling:
Hvordan kan personalets arbeid med og omkring lek forstås i lys av barnehagens helsefremmende mandat -i et psykososialt perspektiv?
Studien min viser at personalet er opptatt av barns egen opplevelsesverden og perspektiver, og at deres hovedbegrunnelse for å prioritere lek, nettopp knyttes til leken som barnas eget univers. Dataene tegner et bilde av personalet som lyttende og imøtekommende overfor barnas initiativer og interesser, og fleksibilitet i sine møter med dem.