dc.contributor.author | Øverseth, Peder Pandum | |
dc.contributor.author | Staum, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2015-06-18T11:27:47Z | |
dc.date.available | 2015-06-18T11:27:47Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/285190 | |
dc.description | Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Forfattere:
Peder Pandum Øverseth og Sondre Staum
Oppgavetittel:
Kroppsøving – Et fag mest for gutter?
Problemstilling:
Hvilke kjønnsforskjeller er det i tenåringers opplevelse av kroppsøvingsfaget, og hvordan oppleves disse ulikhetene?
Teori:
Oppgaven inneholder en del teori som omfatter i hovedsak kjønn, vurdering – og vurderingspraksis, kroppsøvingsfagets historie, læreplanen i kroppsøving, tilpasset opplæring, lærerens rolle og motivasjon.
Metode:
Vi som går Faglærer idrett 2012 er blitt pålagt å bruke litteraturstudie, vi har derfor gått igjennom mye teori og forskning som vi mener er relevant for vår studie og problemstilling.
Resultat:
Resultatene viser at det er kjønnsforskjeller i kroppsøvingsfaget, og det forekommer også ulikheter i hvilke verdier jenter og gutter har innenfor idrett og kroppsøving.
Konklusjon:
I denne studien konkluderer vi med at det er kjønnsforskjeller i tenåringers syn på kroppsøvingsfaget. Dette kommer frem ved at jenter føler seg mindre synlig og det blir tatt mindre hensyn til deres interesser enn det gjør med gutters interesser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | idrettsfag | nb_NO |
dc.subject | gutt | nb_NO |
dc.subject | kjønnsforskjeller | nb_NO |
dc.subject | tenåring | nb_NO |
dc.subject | opplevelse | nb_NO |
dc.subject | kroppsøvingsfag | nb_NO |
dc.subject | ulikhet | nb_NO |
dc.subject | kjønn | nb_NO |
dc.subject | vurdering | nb_NO |
dc.subject | læreplan | nb_NO |
dc.subject | opplæring | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.title | Kroppsøving – et fag mest for gutter? | nb_NO |
dc.title.alternative | Physical education – an educational course most for boys? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 48 | nb_NO |