• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i music management / Bachelor in music management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i music management / Bachelor in music management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

K-pop: En ny bærekraftig musikkbransje

Tjugen, Audhild; Drec, Marina
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
MarinaDrec_AudhildTjugen.pdf (1.387Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285557
Utgivelsesdato
2015
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor i music management / Bachelor in music management [10]
Sammendrag
denne oppgaven ser vi på hvordan en annerledes bransjemodell fører til et mer engasjert fansamfunn. Sør-Korea har det siste tiåret gått fra å være anonym i musikkbransjen til å ha en egen sjanger innen pop. Det lille landet har skapt K-pop, en sjanger med en av de raskest voksende fansamfunnene i verden i dag.

Oppgaven går gjennom historien til landet og hva som påvirket strukturen til dagens bransjemodell, som definerer grunnlaget til hypotesen.

I hypotesen snakker vi om hvordan en annerledes bransjemodell skaper et overraskende engasjement. For å bekrefte dette utføres det en spørreundersøkelse hos K-pop fans.

Resultatet av denne bruker vi til å skape en grafisk fremstilling av engasjementet. Under analysen oppdager vi uforventede resultater, og ender derfor med en sterk bekreftelse på hypotesen
 
Abstract

In this study we look at how a different business model results in a more engaged fandom. South Korea has in the last ten year gone from being an anonymous country in the Music business, to representing their own genre of pop music. This small country has created K-pop, a genre with one of the fastest growing fandoms in the world today. This study tell you about the country’s history and how it influenced the structure of today’s music business model, which defines the basis of our hypothesis.

The hypothesis is about how the different music business model generates a suprising amount of engagement. A survey on the K-pop fandom was made to prove this allegation, and the result was used to create a graphic representation of the results. However, during the analysis we discovered some positive results that was unexpected, and ended up with a strong confirmation to the hypothesis.
 

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit