Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStræte, Ingrid
dc.date.accessioned2015-07-02T15:14:59Z
dc.date.available2015-07-02T15:14:59Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286397
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne oppgaven er et forsøk på å drøfte følgende problemstilling: “Hvordan spiller det som skjer i skolen inn på lese- og skrivenivået til en namibisk klasse på mellomtrinnet?” I oppgaven har jeg valgt å legge hovedfokuset på læreren og språksituasjonen i Namibia. Det er mange faktorer som er med på å styre nivået i forhold til lese- og skriveferdigheter. Språkproblematikken vises imidlertid å være hovedårsaken til de lave engelskferdighetene, men det er hos læreren løsningen ligger. Lærerne trenger å skaffe seg flere og bedre verktøy for å drive engelskundervisning i en flerspråklig klasse. Én måte å gjøre dette på er å bedre samarbeidet dem i mellom slik at bevisstheten kan økes i forhold til pedagogiske og didaktiske strategier, noe som forhåpentligvis kan føre til bedre lese- og skriveferdigheter hos elevene.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this thesis I am trying to discuss the following topic question: “How do the circumstances in schools affect the reading and writing level for a Namibian class at the upper primary phase?” The main focus is on the teacher and the language situation in Namibia. There are several factors that affect the reading and writing level. Nevertheless, it appears the language situation is the main factor, though the teacher is the solution. The teachers need to be equipped with more and better tools to learn how to deal with the English teaching in a multilingual classroom. One way to do this is to increase their cooperation so their knowledge regarding educational and didactic strategies can improve. This would most likely lead to improved reading and writing skills for the learners.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectNamibianb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectskrivingnb_NO
dc.subjectflerspråklighetnb_NO
dc.subjectlærerkompetansenb_NO
dc.subjectlærerstilnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectmorsmålnb_NO
dc.titleForhold som påvirker lese- og skriveferdigheter.nb_NO
dc.title.alternativeCircumstances that affect reading and writing skillsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber35nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel