dc.contributor.author | Risbakken, Ragnhild | |
dc.date.accessioned | 2015-07-03T08:42:44Z | |
dc.date.available | 2015-07-03T08:42:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286411 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Oppgaven undersøker hvordan RLE-faget kan etterkomme internasjonale anbefalinger for undervisning om religion og livssyn, og hvordan den religiøse fortellingen som metode kan sørge for kunnskap om religion og kultur, fremme forståelse for religioner og livssyn og etterkomme internasjonale retningslinjer for undervisning om livstolkning. Den undersøker forholdet mellom internasjonale retningslinjer for undervisning om livstolking og Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006), for å finne ut hvordan undervisning i norsk grunnskole forholder seg til anbefalingene. Videre presenterer jeg teori om den religiøse fortellingens evne til å gi innsikt i og kunnskap om religion og kultur, og hvordan den religiøse fortellingen kan brukes som metode i RLE-undervisning, på en måte som sørger for kunnskap, fremmer forståelse og etterkommer internasjonale retningslinjer. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This text will exploit how the Norwegian subject RLE (religion, belief and ethics) may fulfil international standards concerning teaching religion and belief, and how the religious narrative’ as a method can indorse knowledge about religion and culture, as well as encourage the understanding of other religions, beliefs, and comply with international procedures for teaching about religion and beliefs. The text compares the relationship between international guidelines and the national curriculum in Kunnskapsløftet (2006), in order to understand how the teaching at Norwegian primary schools conducts the guidelines. Furthermore, this text will look at the religious narratives ability to promote insight and knowledge about religion and culture, and how it can be used as a method in the Norwegian religion subject, in order to give knowledge and understanding, and also correspond with international constraints. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | RLE | nb_NO |
dc.subject | religion | nb_NO |
dc.subject | religion og livssyn | nb_NO |
dc.subject | livssyn | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.subject | retningslinjer | nb_NO |
dc.subject | fortelling | nb_NO |
dc.title | Hvordan undervisning om religiøse fortellinger kan sørge for kunnskap, fremme forståelse og etterkomme internasjonale retningslinjer for undervisning i livstolking. | nb_NO |
dc.title.alternative | How teaching about religious stories can ensure knowledge,promote understanding and complying with international guidelines for religion and belief. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 26 | nb_NO |