Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 90
-
Bærekraftig utvikling i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen min tar for seg endringer som har skjedd med bærekraftig utvikling gjennom kunnskapsløftet 2006 og kunnskapsløftet 2020, og hvilken ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres mulighet for utvikling av profesjonskompetanse gjennom bolk- og punktpraksis
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ulike former for praksis kan benyttes til utvikling av profesjonskompetanse blant kroppsøvingslærere. Det forventes at lærere holder seg oppdatert med endringer i ... -
Fysisk berøring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forholdt seg til fysisk berøring mellom lærer og elev i kroppsøvingsundervisningen. Det teoretiske rammeverket omhandlet teori som kunne knyttes til ... -
En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres mulighet for utvikling av profesjonskompetanse gjennom bolk- og punktpraksis.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan ulike former for praksis kan benyttes til utvikling av profesjonskompetanse blant kroppsøvingslærere. Det forventes at lærere holder seg oppdatert med endringer i ... -
Gården som mestringsarena - En kvalitativ studie av "Inn på tunet" som alternativ opplæringsarena for elever på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er bruken av Inn på tunet som alternativ opplæringsarena på ungdomstrinnet. Det er undersøkt hvilket handlingsrom skolen har til å gjennomføre alternativ opplæring og hvilken kunnskap lærere ... -
Game-based Learning Within the English Classroom: The Perceptions of Teachers at Norwegian Schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven omhandler Norske læreres syn på bruken av videospill i Engelsk undervisning. Ved bruk av kvalitative intervju om metode, er følgende problemstilling er satt for oppgaven: «Hvilke oppfatninger gir ... -
Deltakelse i et profesjonelt læringsfellesskap og kroppsøvingslæreres syn på danning: erfaringer fra et fire ukers Lesson Study-prosjekt
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan profesjonelle læringsfellesskap kan påvirke kroppsøvingslæreres syn på dannelse. Formålet med denne studien var å utforske hvordan en intervensjonsperiode ville påvirke en gruppe ... -
Danning i KRLE gjennom kritisk tenkning og etisk bevissthet
(Master thesis, 2023)Danning står sentralt i dokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står kritisk tenkning og etisk ... -
Identifisering av elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ intervjustudie med tre informanter som har arbeidet på 8. trinn i de siste årene, fra samme skole. Intervjustudien tar utgangspunkt i disse lærernes erfaringer med arbeid om å identifisere elever i ... -
Nynorsk er jo en del av vår språkhistorie og kulturarv
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å studere hvordan sidemålsundervisningen foregår i grunnskolen, og jeg har sett på hvilke lærerperspektiver til nynorsk som sidemål som kommer til utrykk hos tre norsklærere fordelt på ... -
Utdanning for Bærekraftig Utvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling, og problemstillingen som belyses er: «Hvordan forstår samfunnsfaglærere utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan underviser de i ... -
Ungdomsskolelæreres oppfatninger om algebraundervisning
(Master thesis, 2023)Norske elever presterer desidert svakest i algebra sammenliknet med andre emner innenfor matematikk (Bergem, 2016; Grønmo et al., 2017; Kaarstein et al., 2020). En av grunnene til dette er at norske elever ikke ser poenget ... -
Utforskende arbeidsmåter og scientific literacy i Newtonrommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser hvordan utforskende arbeidsmåter og scientific literacy kommer til uttrykk gjennom en undervisningsmodul i Newtonrommet og hvordan lærere forstår utforskende ... -
Årsaker og løsninger knyttet til global ulikhet. Hvordan bidrar handelsspillet til forståelse og motivasjon hos elever på 10.trinn?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hvordan rollespill i samfunnsfag kan bidra til forståelse og motivasjon til læring om global ulikhet hos elever på 10.trinn. Rollespillet som er blitt brukt som studieobjekt ... -
Muntlighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Med denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. ... -
De feministiske bølgenes påvirkning på norske læreplaner for samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Dette er en mastergradsoppgave i samfunnsfag ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av de feministiske bølgene med tilhørende feministisk teori samt læreplanene fra 1994, ... -
En kvalitativ kasusstudie av deltakerperspektivet på skolebiblioteket på 5.trinn: leselyst og samarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om skolebiblioteket sitt potensiale for elevenes leselyst. Skolebibliotekene i norsk skole er preget av store forskjeller på bakgrunn av et snevert krav i opplæringsloven, ... -
Læreres tanker og erfaringer om å bruke konspirasjonsteorier til å fremme kritisk tenkning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker samfunnsfagslæreres erfaringer og tanker om å bruke konspirasjonsteorier i undervisningen på ungdomstrinnet, sett i lys av kritisk tenkning. Målet var å undersøke hvordan lærere bruker ... -
En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Naturfag 8-10
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan naturvitenskapens egenart blir fremstilt i læreverket Naturfag 8-10. Refleksjonene rundt naturvitenskaps egenart ble undersøkt i lys av Lederman et al (2002) sine ... -
Hvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de presenterer nye begreper i naturfag?
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber for å lære bort begreper i naturfag. Bakgrunnen for dette er blant annet de synkende resultatene på TIMSS-undersøkelsene fra 2019, der språket tyder på å være ...