Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 90
-
Alle har en psykisk helse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har psykisk helse i skolen som tema. Det har blitt undersøkt hvordan læreren jobber med psykisk helse, og hva en skole lokale plan for godt og trygt skolemiljø sier om psykisk helse. Det har blitt sett ... -
Læreverket Gyldendal si framstilling av naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva beskriv korleis læreverket til Gyldendal framstiller naturvitskapens eigenart (NOS) og evolusjonsteorien gjennom bøkene Refleks 5-7 og Element 8-10. Hensikta med oppgåva har vert å undersøke korleis ... -
Danning på dagsorden: En analyse av KRLE-faget i lys av Overordnet dels danningsoppdrag
(Master thesis, 2023)I læreplanverket ved Overordnet del spesifiseres det eksplisitt at skolen både har et dannings- og et utdanningsoppdrag. Allikevel defineres hverken danningsbegrepet eller hvordan løse danningsoppdraget. Et naturlig spørsmål ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Inkludering av barn med utviklingshemming i klassemiljøet
(Master thesis, 2023)Inkluderingsbegrepet er ganske fremtredende i dagens skole. Begrepet blir beskrevet som et mål for skolens praksis. Inkludering kan også være ekstra utfordrende for barn med kognitive funksjonsnedsettelser. Hva gjør lærere ... -
Kroppsøvingslærerens tiltak for å skape inkluderende undervisning for alle - Med fokus på elever med særskilte behov
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har som formål å se på hvordan kroppsøvingslærere arbeider med inkludering i skolen. Videre vil oppgaven fokusere på elever med særskilte behov og inkludering av denne elevgruppen i kroppsøving. Oppgaven tar ... -
Muligheter, utfordringer og forutsetninger ved bruk av historisk empati. Hvordan legge til rette for historisk empati i historieundervisningen på ungdomstrinnet?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det sett nærmere på hvilket potensial som ligger i det å benytte historisk empati i historieundervisningen. For å besvare forskningsprosjektets problemstilling ble det utarbeidet to forskningsspørsmål ... -
Historisk empati i globalhistorie; Undervisning om folkemordet i Kambodsja og elevers muligheter til å utvikle historisk empati
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie som ser på i hvilken grad elever på ungdomsskolen utvikler historisk empati om mer distanserte hendelser. For å finne ut av dette har jeg brukt folkemordet i Kambodsja som ... -
Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke ... -
«Alt skal være kort, alt skal være enkelt, alt skal være raskt» Ungdomsskolelærere om lesing og lesemotivasjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere på ungdomskolen motiverer elevene til å lese. Med Fagfornyelsen har det blitt et enda større fokus på å lese lengre tekster, trene opp elevenes konsentrasjon ... -
Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur? Ved bruk av litterære samtaler med elever på 5. ... -
Læreres erfaring med forebyggende arbeid av skolevegring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju med fire lærere og deres erfaringer i arbeid med forebygging av skolevegring. Formålet har vært å belyse hvordan lærere forstår begrepet skolevegring, ... -
Arbeidsmåter i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er «Arbeidsmåter i norskfaget på ungdomstrinnet». I grunnopplæringen jobber elever og lærere kontinuerlig mot ulike mål. Elevene skal nå kompetansemålene som er forventet for deres alderstrinn, ... -
Handlingskompetanse for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling har fått en sentral plass i Overordnet del og læreplanen for naturfag i LK20. Med ny læreplan har det også kommet nye lærebøker i naturfag. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Elevers konseptuelle forståelse sett gjennom modeller og modellering.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt elevers konseptuelle forståelse gjennom modeller og modellering. Modeller og modellering er sentrale aspekter ved kommunikasjon innenfor naturvitenskapens egenart og har fått en ... -
Naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan man kan lære om naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer. Dette var oppgavens problemstilling, og følgende forskningsspørsmål ble derfor formulert: ... -
Interculturality and indigeneity: Teachers of English at the upper primary level in Norway and their views on using indigeneity as part of teaching interculturality.
(Master thesis, 2023)Interkulturell kompetanse har vært en del av grunnskoleopplæringen i lengre tid. Men i læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) nevnes interkulturell kompetanse som begrep. Denne master oppgaven forsøker å forstå hva engelsk ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Angst eller befrielse? Muligheter og begrensninger ved livsmestringsundervisning i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er livsmestring i KRLE. Studiens formål er å undersøke følgende problemstilling: Hvordan undervise i livsmestring i KRLE-faget på ungdomstrinnet? For å svare på problemstillingen har det ... -
Naturfagslæreres tilrettelegging av utforskende samtaler
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har videomateriale fra LISSI-prosjektet blitt analysert for å kategorisere elevenes samtaler og undersøke hvilke støttestrukturer naturfagslærere på ungdomsskolen kan benytte for å legge til rette for ...