Aktiviteter for kroppslig læring i matematikk for 1. til 3. trinn
Abstract
Dette notatet er en delrapport til prosjektet “Design of embodied learning tasks in mathematics for kindergarten and elementary school”. I rapporten presenterer vi aktiviteter som tar i bruk skolens utemiljø, og der bevegelse, lek og samhandling er sentrale elementer i arbeid med aktuelle kompetansemål i matematikk i 1. til 3. trinn. I notatet forankrer vi de kroppslige læringsaktivitetene i LK20 og i teori knyttet til forskningsfeltet ‘Embodied learning’, og vi presenterer prinsipper for design av aktivitetene. Deretter følger en beskrivelse av aktivitetene. Til slutt kommer vi med anbefalinger til lærere knyttet til regelmessig bruk av designene for kropps‐basert læring i matematikk. Abstract:
This paper is a partial report of the project "Design of embodied learning tasks in mathematics for kindergarten and elementary school". The report presents activities that use the schools' outdoor environment, and where movement, play, and physical interaction are key elements for learning mathematics for 1st to 3rd graders. In the report, we anchor the bodily learning activities in the Norwegian Curriculum, LK20, and in theory related to the research field ‘Embodied Learning’, and we present principles for the design of the activities. Next, a description of the activities follows. Finally, we give recommendations to teachers related to the regular use of designs for embodied learning in mathematics.
Description
© Forfatteren/Høgskolen i Innlandet, 2022