Master i tverrfaglig arbeid med barn, unge og familier MATBU: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 66
-
Barnehageansattes kunnskap om vold og overgrep
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven handler om hvilken kunnskap om vold og andre overgrep har barne-og ungdomsarbeidere og barnehagelærere, og hvilke utfordringer kan de møte i arbeidet med å avdekke vold og overgrep. Det er brukt en kvalitativ ... -
«Ta deg tid til å høre hva jeg tenker om det» Ungdommers stemme om foreldreveiledning
(Master thesis, 2024)Norske myndigheter har i mange år satset på å utvikle foreldrestøttende tiltak som en del av det helsefremmende og forebyggende arbeidet for barn, unge og deres familier. Det er et mål for offentlige myndigheter at ... -
"Ta deg tid til å høre hva jeg tenker om det" Ungdommers stemme om foreldreveiledning
(Master thesis, 2024)Norske myndigheter har i mange år satset på å utvikle foreldrestøttende tiltak som en del av det helsefremmende og forebyggende arbeidet for barn, unge og deres familier. Det er et mål for offentlige myndigheter at ... -
"Livet er ikke en lek, men barndommen bør inneholde mer lek hvis ikke ungdomstiden skal bli en dans på nevroser". En kvalitativ studie av den frie lekens rolle og posisjon det siste året i barnehagen før skolestart.
(Master thesis, 2024)Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av den frie lekens vilkår det siste året i barnehagen. Bakgrunnen for oppgaven er den offentlige debatten om økt læringstrykk og læringsfokus i barnehage og skole, og samtidig en ... -
Minoritetsforeldre med barn med autismediagnose: en kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven består av en innledning og en artikkel. Oppgaven retter sin oppmerksomhet mot minoritetsforeldre med barn med autismespekterforstyrrelser. Oppgaven har et foreldreperspektiv og utforsker hvordan minoritetsforeldre ... -
Jeg vil, jeg vil - og jeg får det til!
(Master thesis, 2023)Hensikten med dette prosjektet er å få fram elevens perspektiv på sammenhengen mellom skolens tilrettelegging og elevens egen motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring. Det jeg var ute etter var elevens synspunkt ... -
Tverrfaglig samarbeid rundt barn og unge under 18 år med alvorlige psykiske helseutfordringer.
(Master thesis, 2023)Folkehelseinstituttet og Ungdata viser til at det stadig står dårligere til med den psykiske helsen til barn og unge. Med jevne mellomrom beskriver media det økende omfanget av psykisk syke barn og unge, samt utfordringer ... -
Hva slags erfaringer har tjenestene i en liten kommune med tverrfaglig implementering av forskning og anbefalte tiltak innen pasientforløp for spiseproblematikk barn og unge?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hva slags erfaringer tjenester i en liten kommune har med implementering av forskning og anbefalte tiltak fra statlig hold. Oppgavens fokus er å få mer kunnskap om hvordan statlige ... -
«Hvordan gikk det på skolen?» En kvalitativ studie av hva ungdom med barnevernserfaring forteller om sin fullføring av yrkesfaglig videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Fullføringsandelen i videregående opplæring i Norge er høy. Likevel, faller et relativt stort antall elever ut av videregående opplæring. Gutter har større grad av skolefrafall enn jenter og yrkesfaglig opplæring har ... -
”Det står ingen plass i straffeloven at du skal bli dømt til å miste relasjonen til barna dine”
(Master thesis, 2023)Det er anslått at ca. halvparten av de innsatte i norske fengsler har barn, og tall fra Foreningen For Fangers Pårørende (FFP) viser at det hvert år er mellom 6000-9000 barn som har en av foreldrene sine i fengsel. Som ... -
Ansattes erfaringer med det tverrfaglige temaet livsmestring i videregående skole. «Det store og vage oppdraget»
(Master thesis, 2023)Sammendrag Da den nye læreplanen (LK20) kom i 2020, ble skolene introdusert for det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. I denne studien har jeg hatt som hensikt å undersøke livsmestringsaspektet ved det ... -
Lærers rolle i elevers gjennomføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023)Sammendrag Frafall i videregående opplæring, er en utfordring i Norge, som har konsekvenser både for enkeltindivid og samfunnet for øvrig. Formålet med denne oppgaven er å undersøke lærers opplevelse av sin rolle når det ... -
Samarbeid til elevens fordel
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien er å undersøke hvilke erfaringer grunnskole ansatte, pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) og helsesykepleier har med å arbeide med samarbeid rundt elever som har skolevegring. Studien tar for seg ... -
Kvifor er det så høg turnover i barnevernet? Ein litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2023) -
Vi er bare mennesker vi også
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masterstudien har vært å undersøke hvordan skoleansatte jobber psykisk helsefremmende i skolehverdagen, og hvilke tiltak som gjøres i det forebyggende arbeidet. Bakgrunnen er at en har sett en økende ... -
Helsesykepleiere tilstreber å gi likeverdige tjenester til innvandrerforeldre
(Master thesis, 2023)Sammendrag Norge har etterhvert blitt et svært mangfoldig land, med mange ulike språk og kulturer. Årsaken til mangfoldet er svært variert. Noen har kommet hit på grunn av jobb eller skole. Andre har flyktet av ulike ... -
Ulike perspektiv på skulefråvær
(Master thesis, 2023)Samandrag Denne kvalitative masteroppgåva sett fokus på korleis ein kan forstå skulefråvær ut ifrå ulike perspektiv. Eigen erfaring som LOS og forsking finn at skulefråvær i stor grad blir forstått via eit individperspektiv ... -
En kvalitativ studie av hvilke erfaringer barnevernansatte har med foreldreveiledningsmetoden Parenting Young Children som hjelpetiltak i barneverntjenesten
(Master thesis, 2023)Parenting Young Children (PYC) er en foreldreveiledningsmetode utviklet spesielt for foreldre med kognitive vansker eller andre utfordringer, som gjør at de vil profitere på praktisk og konkret veiledning. De siste årene ... -
En kvalitativ studie om ungdommer som har et plasseringstiltak i barnevernet samtidig som de har fullført videregående skole.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Ungdommer under omsorg i barnevernet har i følge flere ulike forskninger og statistikker mindre sannsynlighet til å fullføre videregående skole. Hensikten med denne studien har vært å finne ut hvilke faktorer ... -
Frafall i videregående skole Betydningen av skole-hjem-samarbeid for å hindre frafall
(Master thesis, 2023)Frafall i videregående opplæring er uheldig både samfunnsmessig og for den enkelte elev som blir rammet. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilken betydning skole-hjem-samarbeid kan ha for at det skal bli flere ...