Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 48
-
En litteraturstudie av Norsk forskning om betydningen av relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Målet med denne masterstudien har vært å se på betydningen av relasjoner i barnehagen. Hensikten har vært å finne ut hvilken betydning gode relasjoner har for barnets utvikling og trivsel i barnehagen. Emner og ... -
Læreres samarbeid med en praksisnær støttetjeneste
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen rettes søkelyset mot lærere og eksterne aktører som samarbeider for å løse ulike pedagogiske utfordringer i den konteksten der utfordringen befinner seg, altså i skolen. Tre lærere er ... -
Hva innebærer tilpasset opplæring og vurdering i toppidrett fotball i videregående skole? En analyse av et utvalg læreres oppfatninger om og erfaringer med tilpasset opplæring, underveisvurdering og sluttvurdering i faget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en analyse av et utvalg læreres betraktninger om tilpasset opplæring og vurdering i valgfaget toppidrett fotball i videregående skole. Informantene er seks lærere som underviser toppidrett fotball ved ... -
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan ... -
Hvordan kan et moderne læreverk være med å gi tilstrekkelig opplæring for elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2023)I norsk skole har lærebøkene historisk sett vært en av de viktigste elementene for læring, samt hatt en sentral rolle i utviklingen og opplæringen av barn og unge. Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan læreverket Salto ... -
En kvalitativ studie om samarbeid, inkludering og spesialpedagogikk i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan pedagogiskleder og spesialpedagog kan samarbeide slik at barn med særskiltebehov får dekket sine rettigheter. Det er en kvalitativ forskningsprosess ... -
Bruk av deltakernes språklige repertoar i opplæringen for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring, undersøker enkelte læreres erfaringer med tilrettelegging av deltakernes språklige repertoar i opplæringen. Masterprosjektet retter fokus mot voksne flyktninger ... -
Bruk av deltakernes språklige repertoar i opplæringen for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring, undersøker enkelte læreres erfaringer med tilrettelegging av deltakernes språklige repertoar i opplæringen. Masterprosjektet retter fokus mot voksne flyktninger ... -
Lek i begynneropplæringen. En analyse av styringsdokumenter for skole og SFO med fokus på lekens rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Lekenes plass i skolen har vært en «het potet» i den norske samfunnsdebatten over lengre tid, og innføringen av seksårsreformen i 1997 var et kompromiss med lovnader om at det første skoleåret skulle være en kombinasjon ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved å undersøke ... -
Lekens betydning i 1.klasse.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning lek har for de yngste elevene på skolen. Oppgavens problemstilling er Hvilken betydning tenker lærere at lek har i 1.klasse? Studien er gjort i et lærerperspektiv ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)Sammendrag: I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved ... -
Styringsdokumenters implikasjoner for foreldresamarbeid i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Prosjektet foretar en diskursanalyse av styringsdokumenter for barnehagen, fra lov for barnehager og guider for foreldresamtaler. Målet med analysen var å avdekke om styringsdokumentene har implikasjoner for anerkjennelse ... -
Før ferie og oppstart bruker jeg noe av plantiden min til å prøve å lære meg noen få polske ord................................... En tematisk analyse av barnehagelæreres praksisfortellinger om tilrettelegging for og inkludering av barns flerspråklige repertoarer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet som den avsluttende delen av studiet Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet (HINN). Temaet på masteroppgaven er flerspråklighet og inkludering i barnehagen. Formålet med ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse undervisningen for elever med en ADHD-diagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvilke erfaringer et utvalg lærere på barneskolen har med tilpasset opplæring knyttet til elever med en ADHD-diagnose. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av 6 lærere som ... -
Forebygging av vold og overgrep mot barnehagebarn
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker hvordan barnehagelærere jobber for å forebygge vold og overgrep mot barnehagebarn. Formålet med forskningsprosjektet er å se hvordan det jobbes forebyggende mot vold og ... -
Barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever. Formålet med studien retter fokus mot en bevisstgjøring rundt forståelsen ... -
Barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever. Formålet med studien retter fokus mot en bevisstgjøring rundt forståelsen ... -
Læreres erfaring med lek på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring undersøker lekens rolle i et inkluderende læringsmiljø på mellomtrinnet. Med utgangspunkt i forskning og teori, tar oppgaven for seg hvordan mellomtrinnslærere forstår og ... -
Skolevegringsproblematikk Elevenes/deltakernes egne opplevelser med skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler skolevegringsproblematikk. Kompleksiteten rundt dette tema gjør det vanskelig å beskrive utfordringene enkelt og kortfattet, jeg måtte derfor ...