Kroppsøving i Elverumskolen. En kartleggingsstudie av elever, lærere og skolelederes opplevelse av kroppsøvingsfaget i grunnskolen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300725Utgivelsesdato
2015-09-18Metadata
Vis full innførselSammendrag
Studien er en surveyundersøkelse i Elverumskolen som omfatter elever (N=751), lærere (N=57) og skoleledere (N=14) og deres opplevelse av kroppsøvingsfaget.
Studien viser at de fleste elevene liker seg godt på skolen og kroppsøvingsfaget, men dette avtar med økende alder. Gutter liker kroppsøvingsfaget bedre enn jenter. Innholdet i undervisningen har mye fokus på ballspill og grunntrening.
Dans og moderne aktiviteter får liten plass. Instruksjonsmetoden dominerer.
Studien finner utfordringer knyttet til garderobesituasjonen, særlig bråk og tidsbruk. Lærerne har kunnskap om læreplanen i kroppsøving, og bruker den i langtidsplanlegging. Lokale læreplaner mangler på en del skoler, særlig på barnetrinnet. I vurderingsarbeidet vektlegges innsats og fysiske tester. Grunnleggende ferdigheter er ikke tydelig i kroppsøvingsundervisningen.
Studien peker dermed ut to relevante områder for videreutvikling av kroppsøvingsfaget; innhold i kroppsøvingsundervisningen og realisering av styrende dokumenter. Studien kan bidra til at lærere identifiserer aktuelle utfordringer i sin lærerhverdag med tanke på utvikling av fremtidige aksjonsforskningsprosjekter i kroppsøving i Elverumskolen. This is a survey study in Elverum primary and secondary school, involving students (N = 751), teachers (N = 57) and
school leaders (N = 14) and their experience of physical education (PE).
The study shows that most students like being at school, and like PE very well, however this decreases with increasing
age. Boys like PE better than girls. The contents in PE focuses on ball games and basic training. Dance and
modern sports get little space. Instruction method dominates the subject. The study finds challenges related to
wardrobe situation, particularly about noise and use of time. Teachers have knowledge of the PE curriculum, and use
it in long-term planning. Local curricula are scarce, especially in primary schools. Effort and physical tests dominates
the assessment process of the student. Basic skills are not evident in PE teaching.
Based on this the study points out two relevant areas for further development of PE; content in PE and the realization
of formalities. The study can help teachers identify current challenges in their daily lives as PE teachers for the
development of future action research in PE in Elverum.