dc.contributor.author | Hermanrud, Inge | |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T12:00:19Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T12:00:19Z | |
dc.date.created | 2022-08-22T11:47:16Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for velferdsforskning. 2022, 25 (2), 1-15. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3016007 | |
dc.description.abstract | Digitalisering i NAV har i de senere årene endret veiledernes kommunikasjonsmuligheter med brukerne. I artikkelen diskuterer jeg funn basert på kvalitative intervjuer med NAV-veiledere. Studien avgrenser seg til og fokuserer på erfaringer med den digitale aktivitetsplanen NAV innførte i 2017. I artikkelen setter jeg søkelys på veiledernes aktiviteter ved hjelp av begrepet «scaffolding». Dette skal belyse hvordan veiledere igangsetter en prosess med brukeren – bygger relasjon, arbeider med kognitive rammer og har dialog med brukeren. Veiledning sett som «scaffolding» får oss til å oppdage hvordan veilederen mobiliserer relasjonelle, kognitive og materielle ressurser i veildingsarbeidet for å komme nær brukeren. Forskningsbidraget i denne artikkelen knytter seg til at brukeren ikke bare har tilgang til informasjon om seg selv og sin sak, men også er aktiv i «kunnskapingen» om seg selv gjennom sin egen skriving i den digitale aktivitetsplanen og tilgang til veilederens vurderinger i sin egen sak. Dette gir brukeren en ny og mer aktiv rolle i medvirkning sammenlignet med tidligere, da veilederen skrev sakspapirene alene | en_US |
dc.description.abstract | Digital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAV | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Digital kompetanse | en_US |
dc.subject | Digital literacy | en_US |
dc.subject | Veiledning | en_US |
dc.subject | Guidance | en_US |
dc.subject | Brukermedvirkning | en_US |
dc.subject | User participation | en_US |
dc.subject | Scaffold | en_US |
dc.subject | Scaffold | en_US |
dc.subject | Digitalisering | en_US |
dc.subject | Digitalization | en_US |
dc.title | Digital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAV | en_US |
dc.title.alternative | Digital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAV | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-15 | en_US |
dc.source.volume | 25 | en_US |
dc.source.journal | Tidsskrift for velferdsforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/tfv.25.2.3 | |
dc.identifier.cristin | 2044911 | |
dc.relation.project | NAV: FoU | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |