Digital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAV
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016007Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Digitalisering i NAV har i de senere årene endret veiledernes kommunikasjonsmuligheter med brukerne. I artikkelen diskuterer jeg funn basert på kvalitative intervjuer med NAV-veiledere. Studien avgrenser seg til og fokuserer på erfaringer med den digitale aktivitetsplanen NAV innførte i 2017. I artikkelen setter jeg søkelys på veiledernes aktiviteter ved hjelp av begrepet «scaffolding». Dette skal belyse hvordan veiledere igangsetter en prosess med brukeren – bygger relasjon, arbeider med kognitive rammer og har dialog med brukeren. Veiledning sett som «scaffolding» får oss til å oppdage hvordan veilederen mobiliserer relasjonelle, kognitive og materielle ressurser i veildingsarbeidet for å komme nær brukeren. Forskningsbidraget i denne artikkelen knytter seg til at brukeren ikke bare har tilgang til informasjon om seg selv og sin sak, men også er aktiv i «kunnskapingen» om seg selv gjennom sin egen skriving i den digitale aktivitetsplanen og tilgang til veilederens vurderinger i sin egen sak. Dette gir brukeren en ny og mer aktiv rolle i medvirkning sammenlignet med tidligere, da veilederen skrev sakspapirene alene Digital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAV
Tidsskrift
Tidsskrift for velferdsforskning
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Prevalence of Two-Syllable Digits Affecting Forward Digit Span Test Score: A Potential Reliability Factor in Digit Span Tests and New Light to the Word Length Effect
Egner, Lars E.; Sütterlin, Stefan; Lugo, Ricardo G. (Peer reviewed; Journal article, 2016)The word length effect shows a connection between word length and working memory performance. Although the relationship between digit verbal length and digit span has been investigated between languages, it has not been ... -
Digital mobbing blant ungdom: en kvalitativ intervjustudie om ungdommers opplevelse av digital mobbing
Messa, Iselin Jensen (Master thesis, 2015-11-18)Temaet for denne masteroppgaven er digital mobbing blant ungdom, og i samarbeid med veileder ble følgende problemstilling formulert: Hvordan opplever ungdom å bli utsatt for digital mobbing, og hvordan påvirker digital ... -
Digital skrivepraksis i videregående skole : en studie av digital sjangerforhandling og sjangerutvikling sett i et retorisk perspektiv
Warhuus, Rita Irene (Master thesis, 2010)Norsk: Denne masteroppgaven tar for seg sjangerutvikling innenfor digital tekstproduksjon i videregående skole. Formålet har vært å se hvordan elevene forholder seg til sjanger og sjangermønstre når de lager multimodale ...