Evaluering av forsøket med grunnskoletilbud etter IB-læreplaner i Oslo kommune
Abstract
Hensikten med denne evalueringen er å gi Utdanningsdirektoratet et grunnlag for å vurdere videreføring av et grunnskoletilbud (trinn 1-11) etter International Baccalaureate Organization sine læreplaner som skal være tilgjengelig for alle elever i Oslo. Evalueringen omfatter et fireårig forsøksprosjekt etter opplæringsloven § 1-4 som startet i 2018 ved Manglerud skole og Blindern skole. Dersom forsøket skal gå over i en permanent offentlig ordning i Osloskolen, kreves endring i regelverket.
Evalueringen konkluderer med at det synes å være behov for et engelskspråklige tilbud i grunnskolen. Oslo kommune har som Norges hovedstad et særlig behov for utenlandsk arbeidskraft. Det gjelder både for offentlige forvaltning og for nøkkelfunksjoner i privat sektor. Samtidig er det viktig å opprettholde og styrke mangfoldet i samfunnet
Description
© Forfatter/ Høgskolen i Innlandet