Karriereveiledning i nyliberalismens tid Et kritisk diskursanalytisk perspektiv på hvordan sosial rettferdighet kommer til uttrykk i NOU 2016:7 Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn.
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg ønsket å se på hvilke perspektiver på sosial rettferdighet i tilknytning til karriereveiledningsfeltet som er framtredende i NOU 2016:7 Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn. Fokus i oppgaven er på unge menneskers møte med samfunnets økende krav til kunnskap og kompetanse, og jeg analyser og drøfter både sosial rettferdighet, individets ansvar kontra et systemansvar. Ved bruk av WPR-analyse har jeg i tillegg til NOU 2016:7, undersøkt utvalgte policydokumenter, for å forsøke å finne svar på hva som ligger bak behovet for økt kompetanse og omstilling. Analysekategoriene som jeg har brukt gjennom oppgaven, kan på et mer overordnet nivå plasseres inn i Jürgen Habermas’ typologi. Den identifiserer minst tre grunnleggende diskurser om karriereveiledning: en teknokratisk, en humanistisk og en frigjørende. Funn i analysen tyder på at NOU 2016:7 i all hovedsak er preget av en kunnskapsøkonomisk diskurs, men med noen humanistiske elementer. Den frigjørende diskursen er svært lite tilstedeværende. In this master’s thesis, I have wanted to look at the perspectives on social justice in connection with the career guidance field that are prominent in NOU 2016:7 Norway in transition - career guidance for individuals and society. The focus of the thesis is on young people’s encounter with society’s increasing demands for knowledge and competence, and I analyze and discuss both with social justice, the individual’s responsibility versus a system responsebility. Using WPR analysis, I have in addition to NOU 2016:7, examined selected policy dokuments, to try to find answers to what lies behind the need for increased competene and adjustment. The categories of analysis that I have used throuhout the thesis can, on a more general level, be placed into Jürgen Habermas’ typology. It identifies at least three basic discources on career guidance: one tecnhnocratic, one humanistic and one liberating. Findings in the analysis indicate that NOU 2016:7 is mainly characterized by a knowledge-economic discourse, but with some humanistic elements. The liberating discourse is very little present.