Browsing Master i karriereveiledning, dybde MAKARRD by Issue Date
Now showing items 1-20 of 53
-
Karrierekompetanselæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2016)Denne studien utforsker hvilke læringssyn som var sentrale for den faglige læringen og karrierelæringen til elever i en realfagklasse i den videregående skole, i forbindelse med deres dagsekskursjon til en marin bedrift ... -
Karrierekompetanselæring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien har hatt til hensikt å utforske hvordan et samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan være med å bidra til å utvikle karrierekompetanser hos elever i ungdomsskolen. Viktige fokusområder har vært struktur i ... -
Yrkesutdanning : ikke for hvem som helst
(Master thesis, 2018)Retten til videregående opplæring er en grunnmur i det norske utdanningssystemet. Da den ble innført med Reform-94 var det for å gi alle som fullfører grunnskolen et tilbud om opplæring som gir studiekompetanse og/eller ... -
To karrierer i ung alder
(Master thesis, 2018)Jeg har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt hvor jeg undersøkte hvordan fem toppidrettsungdom kombinerer en idretts- og skolekarriere. Hvilke ferdigheter utvikler de for å mestre to karrierer i ung alder, og ... -
Verdier som grunnlag for karriereveiledning
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative dokumentanalysen tar sikte på å undersøke hvilke verdimessige spenninger i synet på karriereveiledning som kommer til uttrykk i NOU 2016:7 - Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn. ... -
Karrierelærte erfaringer fra prosessen rundt det å slutte og begynne på igjen i videregående skole
(Master thesis, 2018)Elever som slutter i løpet av videregående skole er det mange av. Frafallselever eller «dropouts » kalles de. Når man bruker slike begreper følger det også ofte med ufortjent mye negativ oppmerksomhet om elever som slutter ... -
Hvordan oppleves det for minoritetselever som mangler skolegang å velge videregående utdanning?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å finne ut av hvordan elever med minoritetsbakgrunn, og manglende skolegang, opplever den prosessen de må gjennom når de skal søke på videregående skole. Jeg var også nysgjerrig ... -
”Jeg vil du skal se min motivasjon og kompetanse» – om hva som kan ha betydning for karriereutvikling når man har en funksjonsnedsettelse.
(Master thesis, 2018)I Norge har vi en sterk arbeidslinje som legger vekt på at alle som kan skal delta i arbeidslivet. Hva som fører til inkludering har vært på den politiske dagordenen i mange år. I 2016 kom NOU 2016: 7 Norge i omstilling – ... -
Utdanningsvalg i spennet mellom det kollektivistiske og det individualistiske : Hvordan påvirker foreldre sine døtre?
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven har undersøkt hvordan minoritetsjenter fra Kosovo-Albania, Pakistan, Somalia og Tyrkia, blir påvirket i sine utdanningsvalg av familie og sosialt nettverk. Problemstillingen er; hvordan påvirker foreldre ... -
Flytting eller lediggang? Et vanlig men vanskelig valg.
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for denne oppgaven er en erfaring som veileder, av at det er vanskelig å veilede i karrieresammenheng rundt spørsmål om mobilitet. Å bytte yrke eller bosted for å få arbeid. Målet har vært å finne informasjon ... -
«Når du på en måte har lært om det å ta valg, og det først skjer, så kan du litt om det, så er det ikke bare sånn: WOW! Her er et veldig stort valg, og du vet ingenting om hvordan du skal gjøre det!» (elev 9. trinn)
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg valgkompetanse hos elever på 9. trinn. Empirien er hentet inn blant to klasser på 9. trinn ved en skole. Metoden jeg har brukt er aksjonsforskning med et avsluttende fokusgruppeintervju. ... -
Fra statist til regissør i sitt eget personlige karriereteater : en studie av veisøkeres erfaring med Life-design veiledning
(Master thesis, 2019)Fra statist til regissør i sitt eget personlige karriereteater er tittelen på denne oppgaven. Teatermetaforen er ment å illustrere hvordan en person kan gå fra å ha liten kontroll over sin egen karriereutvikling til i ... -
Karriereveiledning til flyktninger – belyst gjennom et karriereveiledningskurs
(Master thesis, 2019)Temaet for masterprosjektet er flyktninger og karriereveiledning. Problemstillingen: Hvordan opplever flyktninger den hjelpen de får for å finne sin plass i norsk arbeidsliv. Flyktninger er underforbrukere av karriereveiledning. ... -
Karrierekompetanser i et kunnskapsperspektiv
(Master thesis, 2019)På hvilken måte kan organisasjoner opprettholde tilgangen til verdifull kunnskap og kompetanse, når utviklingen i arbeidslivet går mot kortere og mindre forpliktende arbeidsforhold? Denne oppgaven argumenterer for at ... -
Det er fælt å si det, men det er jo et rangsystem på skolen der stille jenter blir dytta tilbake. Om stille jenters karriereutvikling i klasserommet
(Master thesis, 2019)Sammendrag: Denne masteroppgaven forsøker å svare på følgende problemstilling: Hvilken karriereutvikling får stille jenter gjennom erfaringer fra samspillet i klasserommet? To studiespesialiserende klasser og deres ... -
Bortskjemt og forsømt
(Master thesis, 2019)I 2018 foreslo regjering at det skulle bevilges 100 millioner kroner over Statsbudsjettet, under budsjettposten «Ungdomsinnsats» (arbeids- og sosialdepartementet, 2017-2018 s.15). Formuleringer i budsjettposten viser at ... -
Unge voksne i overgang mot arbeid
(Master thesis, 2019)I dagens samfunn er det en uttrykt bekymring for ungdom og unge voksne som står utenfor utdanning og arbeidsmarked. Vi snakker om å «falle utenfor» eller å «bli marginalisert», ikke komme inn på det etablerte arbeidsmarkedet ... -
Karriereveiledning i AFT – tiltak, sett fra veilederes perspektiv.
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er karriereveiledning i arbeidsinkluderingstiltaket AFT. Problemstillingen: Hva skjer i møtet mellom jobbveileder og jobbsøker i AFT-tiltak når jobbsøker finner frem til aktuell jobbretning? ... -
Før jeg har åpnet munnen, er jeg populær. En studie av mannlige sykepleier- og barnehagelærerstudenter
(Master thesis, 2020)Bakgrunn for denne studien er de store og vedvarende kjønnsmessige ulikhetene i utdanningsvalg og dermed også i yrkesvalg i Norge. Tidligere forskning på feltet har i stor grad fokusert på jenters/kvinners underrepresentasjon ... -
«En ny hverdag» - fra skoleelev til lærling i bedrift
(Master thesis, 2020)Denne studien har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan ungdommer kan erfare overgangen fra det å være elever på skolen, til å bli lærlinger i bedrift. Dette er en stor og viktig overgang i ungdommers liv, og ...