En suksess historie om frafall 71grader Nord
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019712Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er et samfunnsmål å få alle som starter på videregående skole, til å fullføre slik at de blir til nytte for den enkelte og samfunnet. Frafall har det blitt forsket mye på de siste 20 årene, og konklusjonen har vært at det blir sett på som komplekst problem uten enkle løsninger.Mye av forskningen har vært knyttet til hvilke tiltak som har hatt størst effekt og har vært knyttet opp mot feil og mangler hos eleven. Det har vært forsket mye mindre på hvilken rolle skoleledelse og hvilken rolle den har i det forebyggende arbeide. Det har vært pekt på strukturelle problem med at elever er blitt «Push-out» av systemet, og det har også vært pekt på årsaker til det. I min casestudie har jeg valgt å undersøke Nordkapp videregående skole som for 10 år siden hadde en gjennomføring på 74,4 % som i dag har klart å få 90% av elevene til å fullføre opplæringen. Dette kan beskrives som en suksess historie i en region som i flere tiår har hatt et frafall på over 50%. Min problemstilling er: Hvordan har Nordkapp videregående skole klart å redusere frafall?Min studie har hatt et induktivt design, hvor empirien var styrende for hvilken retning min undersøkelse tok. I utgangspunktet hadde jeg trodd at denne studien skulle inneholde mer om tradisjonelle effekter av karriereveiledning, hvor ulike suksessfaktorer ble fremmet. Istedenfor ble min studie om hvordan skolens ledelse har tenkt, styrt og organisert endringsprosessen og dermed løftet skolen til et nytt nivå som andre kan lære av. Skolen kan i 2022 beskrives som et fyrtårn i en region som sliter med å fullføre videregående opplæring og skaffe kvalifisert arbeidskraft på lik linje med resten av landet. I min studie blir det fokusert på en helhetstilnærming til frafalls problemet med et gruppeperspektiv på læring og et relasjonelt og systemisk perspektiv på ledelse, hvor de ansatte endrer skolen sammen. Hvor skolens aktører sammen samskaper den lærende skolen som den nye læreplanen LK20 forventer at skolene skal bevege seg mot. Dette har skapt en skole hvor elevene snur i døra og velger skolen fordi det er her de hører til. For the benefit of both society and the individual it is a societal goal that everyone who starts upper secondary school, also complete upper secondary school. Early school leaving (ESL) has been extensively investigated in the last 20 years and has shown that this is a wicked problem without simple solutions. A major part of the research has been connected to which measures have had the greatest effect and to errors and shortcomings of the student. Less research has focused on the role of school management and its role in preventive work. The structural problems of “Push outs” has been pointed out, and reasons for this has been addressed. In my case study, I have chosen to investigate Nordkapp upper secondary school. 10 years ago, Nordkapp upper secondary school had a completion rate of 74.4%. Today the school has managed to get 90% of the students to complete their education. This can be described as a success story in a region that for decades has had an ESL rate exceeding 50%.The main question of my thesis is: How has Nordkapp upper secondary school managed to reduce the rate of ESL?My study has followed an inductive design, where the empirical evidence has guided the direction of my research. Initially, I expected this study to include the traditional effects of career guidance, where various success factors would be promoted. Instead, my study came to centre around the strategies of the school management; how they planned, controlled, and organized the process of change. This process has lifted the school to a new level and is a process for other schools to learn from. The school can today be described as a beacon in a region that is struggling with ESL. A region that also struggle to provide qualified labour, like the rest of the country. In my study, I take a holistic approach to ESL, focusing on a group perspective on learning and a relational and systemic perspective on management. Here the employees change the school together. Together the actors co-create the learning school expected in the new curriculum of LK20. This has created a school where students choose to stay; Because this is the school where they belong.