LÆRERS PERSPEKTIV OM ELEVSAMTALER I SKOLEN
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019728Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Norsk sammendragDenne masteroppgaven er et resultat av forsking jeg har gjort som avslutning på min utdanning i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tema for denne studien er Elevsamtalen, hvordan den organiseres og praktiseres i barneskolen. Metode for innsamling av datamateriell har vært kvalitativ metode med forskningsintervju med åpne spørsmål der fem informanter har gitt uttrykk for sine opplevelser i forhold til hvordan de opplever å kunne praktiserer og organiserer elevsamtalen med sine elever. I intervjusamtalene har informantene gitt uttrykk for utfordringer, men også fortalt om samarbeid med kollegaer som er til det beste for eleven. Opplæringsloven gir eleven rett til jevnlig dialog med sin lærer, og det er en forventning om at lærere skal innfri disse forventningene. Resultat av denne studien er at jeg sitter igjen med en respekt for hvordan lærere setter eleven i fokus og bruker tiden de har til å bygge relasjon med eleven for å komme i posisjon til å støtte de i opplæringen og deres utvikling. Det har vært svært positivt å se hvor engasjerte lærere er i elevenes sine, og hvor viktig de mener elevsamtalen er, for å kunne veilede eleven i læreprosessen og hjelpe de til å håndtere sosiale relasjoner. Utfordringer lærere opplever er å kunne ta tid nok til at alle elevene får et likeverdig tilbud om elevsamtaler. På grunnlag av disse opplysningene har min analyse av datainnsamlingen og kommet fram til at elevsamtalen kan være viktig å se på som et utviklingsarbeid som bør gjøres i skolen, med henblikk på å få en felles struktur og forståelse for hvordan elevsamtaler skal organiseres i barneskolen. AbstractThis master’s thesis is a result of research I have done as a conclusion to my education in Master’s in adapted education at Høgskolen i Innlandet. The topic of this study is teachers’ perspectives on students’ conversations in school. It focuses on teachers’ perspectives on how students’ conversation in school is organized and practiced in a primary school in Norway. The thesis made use of a qualitative research design, coupled with qualitative interviews with open-ended questions. The thesis involved five key informants, who shared their experiences on how they practice and organize the students’ conversation with their students in their respective schools. The informants have expressed challenges, but also told about collaboration with colleagues that is in the best interests of the student. The Education Act gives the student the right to regular dialogue with their teacher, and there is an expectation that teachers must meet these expectations. The result of this study is that I am left with a respect for how teachers put the student in focus and use the time they have to build relationships with the student to get in a position to support them in their education and their development. It has been very positive to see how committed teachers are to their students, and how important they think the student conversation is, to be able to guide the student in the learning process and help them to handle social relationships. Challenges teachers experience are to be able to take enough time for all students to receive an equal offer of student interviews. Based on this information, my analysis of the data collection has come to the conclusion that the student interview can be important to look at as a development work that should be done in school, with a view to gaining a common structure and understanding of how student interviews should be organized in primary school.