Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBjørnsrud, Ida Myren
dc.date.accessioned2022-09-20T16:18:21Z
dc.date.available2022-09-20T16:18:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:32312632
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019789
dc.description.abstractTematikken for denne masteroppgaven er inkluderende læringsmiljø sett fra lærernes perspektiv. Det har vært undersøkt hvordan lærere forstår læreplanens mål om et inkluderende læringsmiljø. Oppgavens formål er å rette fokus mot inkludering av alle elever som en elevgruppe, da tidligere forskning på inkludering i skolesammenheng ofte fokuserer på elever med særskilte behov. Oppgaven tar sikte på å undersøke om lærernes forståelse av inkludering samsvarer med læreplanens formuleringer. Studien bygger på et kvalitativt forskningsdesign med intervju av fire lærere som metode. Intervjuene ble gjennomført som en-til-en intervjuer, med en semistrukturert tilnærming. Følgende problemstilling ligger til grunn for oppgaven: Hvordan forstår lærere læreplanens mål om et inkluderende læringsmiljø? Resultatene viser at lærernes forståelse av inkluderende læringsmiljø i stor grad samsvarer med læreplanens formuleringer og mål. Lærerne legger vekt på sin rolle som en autoritativ klasseleder som svært viktig i arbeidet med å skape inkluderende læringsmiljø. For å skape inkluderende læringsmiljø må læreren tilpasse undervisningen etter elevenes forutsetninger og behov. Samtidig må læreren betrakte mangfoldet, som til enhver tid befinner seg på skolen, som en ressurs. I tillegg kommer det frem at gode relasjoner og anerkjennelse er helt avgjørende for at elevene skal oppleve å være inkludert. Det er lærerens og skolens ansvar å legge til rette for at læreplanens intensjoner om inkluderende læringsmiljø blir en realitet. Lærerne har en bred forståelse av inkludering da de understreker at inkludering er en rett alle elever har. De er også opptatt av at elevene skal være både fysisk, sosialt og psykisk inkludert. Resultatet som peker seg ut i denne oppgaven dreier seg om lærernes vektlegging av elevenes subjektive følelse av å være inkludert. Samtlige lærere vier elevens egne opplevelse og følelse av å være inkludert stor plass. Dette kan tyde på at det aller viktigste i lærernes forståelse av inkluderende læringsmiljø handler om viktigheten av at elevene selv opplever inkludering og en tilhørighet til skolen. Samtidig er ikke dette noe overordnet del av læreplanen vektlegger i stor grad.
dc.description.abstractThe theme for this master's thesis is inclusive learning environment seen from the teachers perspective. The title is “Four teachers' understanding of inclusive learning environment – the students' subjective feeling in focus”. It has been investigated how teachers understand the curriculum 's goal of an inclusive learning environment. The thesis aims to focus on the inclusion of all students as a group of students, as previous research on inclusion in school contexts often focuses on students with special needs. The thesis investigates whether teachers' understanding of inclusion corresponds with the curriculum's formulations. The study is based on a qualitative research design with interviews of four teachers as a method. The interviews were conducted as one-on-one interviews, with a semi-structured approach. The following question underlies the thesis: How do teachers understand the curriculum's goal of an inclusive learning environment? The results show that the teachers' understanding of the inclusive learning environment mainly corresponds with the curriculum's formulations and goals. The teachers emphasize their role as authoritative teachers as especially important in creating an inclusive learning environment. In order to create an inclusive learning environment, the teacher must adapt the teaching to the students' prerequisites and needs. At the same time, the teacher must consider diversity, which is found at school at all times, as a resource. In addition, it emerges that good relationships and recognition are crucial for students to experience inclusion. It is the teachers and the schools responsibility to facilitate that the curriculum's intentions for an inclusive learning environment become a reality. The teachers have a broad understanding of inclusion as they emphasize that inclusion is a right all students have. They are also concerned that the students should be physically, socially and mentally included. The results that stand out in this study are about the teachers' emphasis on the students' subjective feeling of being included. All the teachers focus on the student's own experience and feeling of being included. This may indicate that the most essential part of the teachers' understanding of the inclusive learning environment is the importance of the students' subjective feeling of inclusion and school-belonging. At the same time, the curriculum does not emphasizes the students' subjective feeling of being included to a large extent.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFire læreres forståelse av inkluderende læringsmiljø - elevenes subjektive følelse i fokus
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record