Blar i Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S på tittel
Viser treff 16-35 av 47
-
En kvalitativ studie av inkluderende strategier for nyankomne elever i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne fenomenologiske studien er å etablerere kunnskap om hvilke inkluderende strategier som praktiseres i praksisfeltet for inkludering av nyankomne elever. Samfunnsrelatert har Norge behov for økt kunnskap ... -
En kvalitativ studie om algoritmisk tenkning og programmeringskunnskap hos lærer.
(Master thesis, 2023)I lys av den nye læreplan, og det endrende samfunnet, vi lever i har jeg valgt å se nærmere på algoritmisk tenkning og programmering i min masteroppgave. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan kunnskap om ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 3.trinn.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Målet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et designprosjekt kan bidra til fysisk aktiv læring for en klasse på 3. trinn. For å undersøke dette fikk jeg være med på en skole der det ble laget ... -
En læremiddelanalyse om kjerneelementet skriftlig tekstskaping
(Master thesis, 2022)Kjerneelementet skriftlig tekstskaping kom inn i læreplanen LK20 og sier noe om hvilke elementer som er de viktigste innenfor skriveopplæring i norsk. Utgangspunktet for studien var at det gis ut en rekke læremidler i ... -
English Teachers’ Beliefs and Practices of Oral Skills Assessment in Norwegian Primary School
(Master thesis, 2023)Denne studien retter søkelys mot engelsklæreres oppfatning av og praksis med muntlige ferdigheter og vurdering på mellomtrinnet i grunnskolen. Med fornyelsen av den nasjonale læreplanen (LK20), er lærere overlatt med høy ... -
Facilitation of oral skills through game-based learning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan bruk av spillbasert undervisning kan legge til rette for elevens bruk av muntlige ferdigheter i engelsktimene. Intervju av lærere og spørreskjema ble brukt for å samle inn data. ... -
Forståelse av naturfaglige modeller hos lærere og elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på forståelsen av naturfaglige modeller blant elever og lærere i grunnskolen. Det rettes et fokus på hvorfor denne forståelsen er så viktig med tanke elevers læringsutbytte og at den er sentralt opp imot ... -
How teachers adapt their teaching to facilitate the learning of writing skills for students with dyslexia.
(Master thesis, 2023)I denne studien er det gjennomført kvalitative intervjuer med lærere som har jobbet som engelsklærere og hatt ansvar for opplæringen av elever med dysleksi. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere tilpasser undervisningen ... -
"Hvordan er det egentlig å dø?" En komparativ litterær analyse om hvordan døden fremstilles i to barnebøker.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden fremstilles i Å ri på enhjørninger (2021), skrevet av Mariangela Di Fiore og Snøsøsteren (2018) av Maja Lunde. Begge barnebøkene er illustrert av Lisa Aisato. Temaet undersøkes ... -
Hvordan kan velorganiserte skolebiblioteker motivere til leselyst og kan disse fungere som en forlengelse av norskfaget?
(Master thesis, 2023)At lesing som ferdighet er viktig, er det ingen tvil om. Men stadig høyere krav til elevenes lesekompetanse, kan det virke som at målstyrte læreplaner og efferent lesing setter skjønnlitteraturen til side. Elevenes ... -
Inkludering og anerkjennelse av nyankomne minoritetsspråklige elever i den norske grunnskole.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å søke kunnskap om nyankomne minoritetsspråklige elevers opplevelse av inkludering og anerkjennelse når elevene starter i den norske skolen. I skolen i dag er det behov for mer kunnskap om det ... -
"Jeg kan lese!" En kvalitativ studie av fire læreres oppfatning om betydningen av lesemotivasjon og tilpasset opplæring i den første- og andre leseopplæringen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Innlandet 2023. En sentral del av dette studiet er å lære om den første- og andre leseopplæringen. Min egen arbeidspraksis har gjort meg ... -
Kjærlighet og emosjonelt arbeid i grunnskolen: En litteraturstudie med systemperspektiv
(Master thesis, 2023)Gjennom en konfigurativ litteraturstudie utforskes hva slags emosjonelle ressurser som kan fremme en lærerpraksis i tråd med føringer om kjærlighet. Kjærlighet i denne oppgaven forstås som en andre-orientert kjærlighet der ... -
Kommunal leseplan som verktøy i leseopplæringen: Læreres bruk og oppfatning av en kommunal leseplan for småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i norskfaget, innunder grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Målet med oppgaven var å danne oss økt kunnskap om lesing og hvordan en kommunal leseplan kan legge til rette for god leseutvikling ... -
Kommunal leseplan som verktøy i leseopplæringen: Læreres bruk og oppfatning av en kommunal leseplan for småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i norskfaget, innunder grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Målet med oppgaven var å danne oss økt kunnskap om lesing og hvordan en kommunal leseplan kan legge til rette for god leseutvikling ... -
Kritisk tenking i lærebokoppgaver i naturfag for 1.-4. trinn.
(Master thesis, 2023)Evnen til kritisk tenking er en sentral kompetanse som det vil bli stadig mer behov for i samfunnet og arbeidsliv i framtida. Derfor er det viktig at elever utvikler ferdigheter for kritisk tenking i skolen. Dette vises ... -
Lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet, tilknyttet Grunnskolelærer 1-7. Oppgavens tema er lavt og høyt presterende elevers vurdering av egen mestring og trivsel. Elevers egen ... -
Lek i skolens begynneropplæring -en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er lek i skolens begynneropplæring. I oppgaven, som er en litteraturstudie, analyseres tre fagfellevurderte artikler innhentet gjennom et strukturert litteratursøk. Ved å ta utgangspunkt i ... -
Lese- og skriveundervisning i norskfaget på fådelte skoler: Hvilke pedagogiske og organisatoriske praksiser karakteriserer lese- og skriveundervisningen i norskfaget i møte med muligheter og utfordringer ved fådelte skoler?
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i at fådelte skoler er utsatt for å bli lagt ned til fordel for større skoler i Norge, har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har beveget meg ut i disse skolen med et åpent blikk for å utforske ... -
Livsmestring i skolen - En undersøkelse av læreres oppfattelse av begrepet livsmestring
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført nytt læreplanverk for den norske grunnskolen, gjennom fagfornyelsen. Her blir det introdusert tre nye tverrfaglige temaer, inkludert temaet folkehelse og livsmestring. Det forsterkede søkelyset ...