Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S by Title
Now showing items 1-20 of 75
-
A Grounded Theory Approach to Exploring Foreign Language Reading Anxiety
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å gjennomgå et utvalg relevant litteratur for å få en oversikt og en dypere forståelse av fenomenet fremmedspråksrelatert leseangst [foreign language reading anxiety (FLRA)], hvordan ... -
Algebraisk tenkning på mellomtrinnet - En kvalitativ studie av matematikklærere på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie av fire læreres oppfatninger og undervisning i tidlig algebra og algebraisk tenkning på mellomtrinnet, da det gjennom de siste årene har blitt rettet stor oppmerksomhet mot norske elevers ... -
Analyse av norske matematiske læreverk på 5.trinn med utgangspunkt i potensielle kognitive krav og type svar
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg analysert fem ulike norske læreverk på 5.trinn. Formålet med oppgaven var å se hva slags type potensielle kognitive krav og type svar som svar å finne i de ulike læreverkene. Jeg undersøkte også ... -
Anerkjennelse i lys av problematferd - de nyutdannede lærernes stemmer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan nyutdannede lærere opplever å utøve anerkjennelse overfor elevene med problematferd i skolen. Bakgrunnen for tematikken i studien begrunnes med at problematferd ... -
Arbeid med leselyst på barneskolen.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er leselyst på barneskolen. Temaet ble valgt på bakgrunn av at tidligere forskning som er gjort på lesing, viser at det er en tydelig sammenheng mellom leseferdighetene til ... -
Barns interesser som utgangspunkt for en inkluderende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er å se på hvordan man kan legge til rette for en tilpasset matematikkundervisning som inkluderer alle elever i en ordinær undervisning. Det har vært undersøkt hvordan enkelte lærere i ... -
Barns interesser som utganspunkt for en inkluderende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er å se på hvordan man kan legge til rette for en tilpasset matematikkundervisning som inkluderer alle elever i en ordinær undervisning. Det har vært undersøkt hvordan enkelte lærere i ... -
Begrepsforståelse for voksne nyankomne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om begrepsforståelse innen voksenopplæringen, og tittelen er Begrepsforståelse for voksne nyankomne. Problemstillingen er som følgende: Hvordan er begrepsforståelsen til voksne nyankomne, og er det ... -
Begrepsforståelse for voksne nyankomne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om begrepsforståelse innen voksenopplæringen, og tittelen er Begrepsforståelse for voksne nyankomne. Problemstillingen er som følgende: Hvordan er begrepsforståelsen til voksne nyankomne, og er det ... -
Begrepsforståelse i småskolen En intervjustudie av matematikklærere på 2.trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker seks læreres tanker om begrepsforståelse i matematikk på 2. trinn. Følgende problemstilling belyses i denne mastergradsavhandlingen: Hvilke erfaringer har lærere med å undervise for å oppnå forståelse ... -
Bildeboka som døråpner til emosjonelt utfordrende tema: Fjerdeklassingers refleksjoner rundt bildeboka Dagen av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus
(Master thesis, 2023)Min masteroppgave ser på småskoleelevers refleksjoner og tolkninger rundt bildeboka Dagen, skrevet av Gro Dahle og illustrert av Kaia Dahle Nyhus. Dagen har potensial til å treffe både barn og voksne med sin alvorlige ... -
Bruk av algoritmisk tenkning og representasjoner for å lære om månefaser
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ studie, hvor jeg har benyttet meg av aksjonsforskning som forskningsmetode. I oppgaven har jeg gjennomført intervjuer av elever som har deltatt i et undervisningsopplegg ... -
Bruk av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er bruk av skjønnlitteratur i norskundervisningen. Oppgaven ser nærmere på hvordan tre lærere fra småtrinnet velger og leser skjønnlitteratur og hvordan de benytter bøkenes potensial i undervisningen. ... -
Bærekraftsbiblioteket og økoborgerskap: Fra økokritisk lesning av bildebøker til økokritiske litteratursamtaler på småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag I denne studien tar jeg for meg tre bildebøker og ser dem i sammenheng med Kunnskapsløftets (LK20) nye, tverrfaglige mål om bærekraftig utvikling i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Målet er å ... -
Dagens tall utendørs
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en del av et entreprenørielt pilotprosjekt ved Høgskolen i Innlandet, hvor målet er å utvikle et pedagogisk produkt. Det er utarbeidet et undervisningsopplegg, kalt Dagens tall utendørs for 1.trinn, ... -
"Den gir meg helt andre muligheter" En kvalitativ studie om læreres erfaringer rundt bruk av læringsbrett for å skape en inkluderende opplæring
(Master thesis, 2022)Denne studiens tema er bruk av læringsbrett i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring i grunnskolen på 1.-7-trinn. Formålet med studien er å etablere kunnskap om læreres erfaringer med bruk av læringsbrett som et ... -
«Det er veldig sånn at du bare skal snakke norsk på skolen, men dette er i gang med å bli endret» En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner rundt flerspråklighet og flerspråklige elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere reflekterer over flerspråklighet og tilrettelegging for flerspråklige elever. Det kulturelle mangfoldet i Norge, er større enn noen gang, og dette fører til at ... -
Digital kompetanse for fremtiden – Læreres forståelse av algoritmisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er algoritmisk tenkning i naturfag. Algoritmisk tenkning ble et begrep i norske læreplaner etter Fagfornyelsen i 2020 og ble inkludert i naturfag gjennom to kompetansemål tilknyttet ... -
Digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen: en analyse av læreplanen i norsk i lys av forskning
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilken grad og på hvilke måter læreplanen i norsk samsvarer med eller avviker fra forskning på bruk av digitale verktøy i den første lese- og skriveopplæringen. ... -
Dybdelæring i norskfaget: en fenomenologisk intervjuundersøkelse om hvordan begrepet kan bli forstått og legges til rette for
(Master thesis, 2022)Begrepet dybdelæring fikk økt betydning og oppmerksomhet ved innføringen av fagfornyelsen. Denne oppgaven utforsker begrepet i en norskfaglig sammenheng, gjennom å intervjue hvordan 3 norsklærere selv forstår og legger til ...