Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S
Nye registreringer
-
Samisk tematikk i norskfaget – et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
Samisk tematikk i norskfaget - et garnityr eller en ingrediens?
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi ved hjelp av mixed methods foretatt to innholdsanalyser av lærebøker for norskfaget for 5-7. trinn, produsert i tilknytning til LK20, med henholdsvis kvantitativ og kvalitativ innfallsvinkel. Den ... -
«Kan vi gjøre mere sånn?» - En studie av hva elever på 7. trinn sier de verdsetter når de arbeider med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget på 7. trinn. Problemstillingen som ble utformet var: «Hva sier elevene om hvordan de liker å jobbe med skjønnlitterære bøker?». Målet med denne ... -
Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn
(Master thesis, 2024)Utvikling av resiliens for risikoutsatte barn: Oppgavens formål er å få mer innsikt og kunnskap om hvordan lærere kan arbeide med risikoutsatte barn for å fremme resiliens, til tross for en utfordrende hverdag. Problem ... -
Getting the English primary classroom climate-ready, a study of English teachers’ reported mindsets and views on establishing climate-ready classrooms.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven tar jeg for meg det økende problemet knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Oppgaven tar for seg ulike teorier som indikerer at tiden for å forhindre en klimakatastrofe begynner å renne ut. ... -
"Tallspill og samarbeid"-Kroppslig læring i tidlig tallforståelse.
(Master thesis, 2024)Tittelen i denne entreprenørielle masteroppgaven er: «Tallspill og samarbeid»-kroppslig læring i tidlig tallforståelse. Formålet med prosjektet er å utvikle et tallspill hvor elever får øve på tre telleprinsipper gjennom ... -
Inkluderende praksiser i et flerspråklig matematikklasserom
(Master thesis, 2024)Sammendrag Temaet i denne masteroppgaven er inkluderende matematikkundervisning i et flerspråklige klasserom. Oppgaven utforsker hvordan to matematikklærere legger til rette for inkluderende matematikkundervisning i et ... -
Utvikling av partikkelforståelse på barnetrinnet - En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Refleks
(Master thesis, 2023)Samtidssamfunnet gjennomgår kontinuerlige endringer, og det er en forventning om at fremtiden vil bringe med seg økonomiske, miljømessige og sosiale utfordringer av uante dimensjoner. Derfor er utdanning i dag mer avgjørende ... -
Kjærlighet og emosjonelt arbeid i grunnskolen: En litteraturstudie med systemperspektiv
(Master thesis, 2023)Gjennom en konfigurativ litteraturstudie utforskes hva slags emosjonelle ressurser som kan fremme en lærerpraksis i tråd med føringer om kjærlighet. Kjærlighet i denne oppgaven forstås som en andre-orientert kjærlighet der ... -
«Det er veldig sånn at du bare skal snakke norsk på skolen, men dette er i gang med å bli endret» En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner rundt flerspråklighet og flerspråklige elever i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan lærere reflekterer over flerspråklighet og tilrettelegging for flerspråklige elever. Det kulturelle mangfoldet i Norge, er større enn noen gang, og dette fører til at ... -
Digital kompetanse for fremtiden – Læreres forståelse av algoritmisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er algoritmisk tenkning i naturfag. Algoritmisk tenkning ble et begrep i norske læreplaner etter Fagfornyelsen i 2020 og ble inkludert i naturfag gjennom to kompetansemål tilknyttet ... -
“Why on earth am I an English teacher? I am terrified of it.”: A study of teachers experiencing English speaking anxiety in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av lærere som opplever muntlig språkvegring i engelsk når de underviser i norsk grunnskole. Å snakke foran forsamlinger har vist seg å være den mest skremmende faktoren innenfor ... -
Nyankomne elever og opplæringen i grunnleggende norsk - et klasseromsperspektiv med fokus på læreren som tilrettelegger
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å utforske den grunnleggende norskopplæringen som nyankomne elever får når de ankommer norske skoler. Jeg så nærmere på et delvis-integrert innføringstilbud der elevene var både i ... -
Bildeboka som døråpner til emosjonelt utfordrende tema: Fjerdeklassingers refleksjoner rundt bildeboka Dagen av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus
(Master thesis, 2023)Min masteroppgave ser på småskoleelevers refleksjoner og tolkninger rundt bildeboka Dagen, skrevet av Gro Dahle og illustrert av Kaia Dahle Nyhus. Dagen har potensial til å treffe både barn og voksne med sin alvorlige ... -
Samarbeidslæring som metode for å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter samarbeidslæring som undervisningsform i norskfaget gir elevene for å utvikle sine lese-, skrive- og muntlige ferdigheter. Problemstillingen min lyder som ... -
Kritisk tenking i lærebokoppgaver i naturfag for 1.-4. trinn.
(Master thesis, 2023)Evnen til kritisk tenking er en sentral kompetanse som det vil bli stadig mer behov for i samfunnet og arbeidsliv i framtida. Derfor er det viktig at elever utvikler ferdigheter for kritisk tenking i skolen. Dette vises ... -
Analyse av norske matematiske læreverk på 5.trinn med utgangspunkt i potensielle kognitive krav og type svar
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg analysert fem ulike norske læreverk på 5.trinn. Formålet med oppgaven var å se hva slags type potensielle kognitive krav og type svar som svar å finne i de ulike læreverkene. Jeg undersøkte også ... -
"Hvordan er det egentlig å dø?" En komparativ litterær analyse om hvordan døden fremstilles i to barnebøker.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden fremstilles i Å ri på enhjørninger (2021), skrevet av Mariangela Di Fiore og Snøsøsteren (2018) av Maja Lunde. Begge barnebøkene er illustrert av Lisa Aisato. Temaet undersøkes ... -
Relasjonsbygging og elevers psykiske helse. En kvalitativ studie om læreres erfaringer fra hjem-skole-samarbeidet.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er relasjonskompetanse sett fra lærernes ståsted. Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er spørsmålet om hvordan lærere erfarer at hjem-skole-samarbeidet påvirker elevens ... -
How teachers adapt their teaching to facilitate the learning of writing skills for students with dyslexia.
(Master thesis, 2023)I denne studien er det gjennomført kvalitative intervjuer med lærere som har jobbet som engelsklærere og hatt ansvar for opplæringen av elever med dysleksi. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere tilpasser undervisningen ...