Browsing Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert heltid MGL217S by Issue Date
Now showing items 1-20 of 75
-
Kommunal leseplan som verktøy i leseopplæringen: Læreres bruk og oppfatning av en kommunal leseplan for småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i norskfaget, innunder grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Målet med oppgaven var å danne oss økt kunnskap om lesing og hvordan en kommunal leseplan kan legge til rette for god leseutvikling ... -
En kvalitativ studie av inkluderende strategier for nyankomne elever i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Formålet med denne fenomenologiske studien er å etablerere kunnskap om hvilke inkluderende strategier som praktiseres i praksisfeltet for inkludering av nyankomne elever. Samfunnsrelatert har Norge behov for økt kunnskap ... -
Bærekraftsbiblioteket og økoborgerskap: Fra økokritisk lesning av bildebøker til økokritiske litteratursamtaler på småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag I denne studien tar jeg for meg tre bildebøker og ser dem i sammenheng med Kunnskapsløftets (LK20) nye, tverrfaglige mål om bærekraftig utvikling i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). Målet er å ... -
Livsmestring i skolen - En undersøkelse av læreres oppfattelse av begrepet livsmestring
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført nytt læreplanverk for den norske grunnskolen, gjennom fagfornyelsen. Her blir det introdusert tre nye tverrfaglige temaer, inkludert temaet folkehelse og livsmestring. Det forsterkede søkelyset ... -
Begrepsforståelse for voksne nyankomne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om begrepsforståelse innen voksenopplæringen, og tittelen er Begrepsforståelse for voksne nyankomne. Problemstillingen er som følgende: Hvordan er begrepsforståelsen til voksne nyankomne, og er det ... -
Naturfag som vaksinasjon mot konspirasjonsteorier?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hva lærere i naturfag tenker om konspirasjonsteorier i klasserommet. Mer spesifikt skal oppgaven forsøke å besvare to forskningsspørsmål. Det første handler om hvilke aspekter ... -
Barns interesser som utganspunkt for en inkluderende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er å se på hvordan man kan legge til rette for en tilpasset matematikkundervisning som inkluderer alle elever i en ordinær undervisning. Det har vært undersøkt hvordan enkelte lærere i ... -
Barns interesser som utgangspunkt for en inkluderende matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er å se på hvordan man kan legge til rette for en tilpasset matematikkundervisning som inkluderer alle elever i en ordinær undervisning. Det har vært undersøkt hvordan enkelte lærere i ... -
Kommunal leseplan som verktøy i leseopplæringen: Læreres bruk og oppfatning av en kommunal leseplan for småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i norskfaget, innunder grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Målet med oppgaven var å danne oss økt kunnskap om lesing og hvordan en kommunal leseplan kan legge til rette for god leseutvikling ... -
Begrepsforståelse for voksne nyankomne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om begrepsforståelse innen voksenopplæringen, og tittelen er Begrepsforståelse for voksne nyankomne. Problemstillingen er som følgende: Hvordan er begrepsforståelsen til voksne nyankomne, og er det ... -
Arbeid med leselyst på barneskolen.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er leselyst på barneskolen. Temaet ble valgt på bakgrunn av at tidligere forskning som er gjort på lesing, viser at det er en tydelig sammenheng mellom leseferdighetene til ... -
Begrepsforståelse i småskolen En intervjustudie av matematikklærere på 2.trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker seks læreres tanker om begrepsforståelse i matematikk på 2. trinn. Følgende problemstilling belyses i denne mastergradsavhandlingen: Hvilke erfaringer har lærere med å undervise for å oppnå forståelse ... -
"Den gir meg helt andre muligheter" En kvalitativ studie om læreres erfaringer rundt bruk av læringsbrett for å skape en inkluderende opplæring
(Master thesis, 2022)Denne studiens tema er bruk av læringsbrett i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring i grunnskolen på 1.-7-trinn. Formålet med studien er å etablere kunnskap om læreres erfaringer med bruk av læringsbrett som et ... -
En læremiddelanalyse om kjerneelementet skriftlig tekstskaping
(Master thesis, 2022)Kjerneelementet skriftlig tekstskaping kom inn i læreplanen LK20 og sier noe om hvilke elementer som er de viktigste innenfor skriveopplæring i norsk. Utgangspunktet for studien var at det gis ut en rekke læremidler i ... -
Matematikklæreres kartlegging av tidlige numeriske ferdigheter i starten av 1. klasse
(Master thesis, 2022)Oppgavens tittel: Matematikklæreres kartlegging av tidlige numeriske ferdigheter i starten av 1.klasse. Formål og problemstilling: Formålet med oppgaven er å bidra til innsikt i kartleggingspraksis blant lærere som ... -
Lærerutdanningen og yrket. Læreres erfaringer med mulige sammenhenger.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med et formål om å få innsikt i hvordan erfarne lærere opplever mulige sammenhenger mellom lærerutdanningen og yrket. Lærere har etter noen år med erfaring fått mulighet til å ... -
Oppstartsamtalen mellom minoritetspråklige elever og lærer
(Master thesis, 2022)Utdanningsdirektoratet har utviklet et nytt kartleggingsverktøy for å kartlegge minoritetsspråklige elever i grunnleggende norsk (Udir, 2021a). En del av dette verktøyet er en samtaleguide. I denne masteroppgaven forskes ... -
Dybdelæring i norskfaget: en fenomenologisk intervjuundersøkelse om hvordan begrepet kan bli forstått og legges til rette for
(Master thesis, 2022)Begrepet dybdelæring fikk økt betydning og oppmerksomhet ved innføringen av fagfornyelsen. Denne oppgaven utforsker begrepet i en norskfaglig sammenheng, gjennom å intervjue hvordan 3 norsklærere selv forstår og legger til ... -
En kvalitativ undersøkelse om fysisk aktiv læring i matematikk på 3.trinn.
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Målet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et designprosjekt kan bidra til fysisk aktiv læring for en klasse på 3. trinn. For å undersøke dette fikk jeg være med på en skole der det ble laget ... -
Inkludering og anerkjennelse av nyankomne minoritetsspråklige elever i den norske grunnskole.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å søke kunnskap om nyankomne minoritetsspråklige elevers opplevelse av inkludering og anerkjennelse når elevene starter i den norske skolen. I skolen i dag er det behov for mer kunnskap om det ...