Utviklingsarbeid i skolen, skoleleders rolle og muligheter. En studie med vekt på skole- hjemsamarbeid og elevens rolle i utviklingssamtalen.
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å undersøke elevenes mulighet til medvirkning i utviklingssamtalen og samarbeidet mellom skole og hjem for så å videre utvikle en strategi for utviklingsarbeid på egen skole (Ertesvåg, 2012). Et annet aspekt som undersøkes er skoleleders rolle og muligheter til å arbeide aktivt med og påvirke dette arbeidet (Forfang, 2019).
Skoleleder har ikke direkte påvirkning på elevenes læring, og må finne andre veier for å øve innflytelse. Den pedagogiske verdikjeden plasserer skoleleders posisjon sentralt. Her blir skoleleder utsatt for påvirkning fra mange og kan igjen påvirke mange (Forfang, 2019). Robinsons modell for skolelederferdigheter og ledelsesdimensjoner viser at skoleleder har mulighet til å legge til rette for elevenes utvikling ved å påvirke lærernes læring og utvikling (Robinson, 2015). Denne læringen og utviklingen vil gi lærerne store egne utviklingsmuligheter når profesjonelle læringsfellesskap etableres og anvendes i skolens arbeid.
Elevens rett til medvirkning er et sentralt område i kunnskapsløftet 2020, både i fagplaner og i overordnet del (UDIR, 2021). Denne studien ser nærmere på elevens medvirkning i utviklingssamtalen og hvordan de opplever sin egen rolle. Funnene gir et ganske entydig signal om at elevene trives godt med den organiseringen utviklingssamtalen og deres rolle i den har nå. De uttrykker at lærerne bør være den som vet hva som skal snakkes om, og de liker å bli involvert og spurt om sin egen situasjon.
I skole-hjem-samarbeidet er det hyppigste og enkleste formen for kommunikasjon en enveis kommunikasjon fra skole til hjem, via ukeplanen. Her finnes en oversikt over skolearbeid, lekser, generell informasjon og spesielle aktiviteter og ting foresatte minnes om å huske på (Samnøy, 2015). I undersøkelsen vises funnene at foreldrene er i det store og hele fornøyd med den, men at den har forbedringspotensial. Som en konsekvens av FAU sine innspill til ukeplanen ble det iverksatt et utviklingsarbeid hvor ukeplanen fikk en felles mal for hele skolen og det ble utviklet felles forståelse av hva lekser skal være i kollegiet. Selve utformingen av ukeplanen er gjort dysleksivennlig. The purpose of this thesis is to investigate the student’s opportunity for participation in parent-teacher conferences. Further on to create conditions for change and develop a strategy for parents and school to develop a mutual way to improve and secure the student’s learning and social environment (Ertesvåg, 2012). A part of that change is to investigate the school-leader’s role and possibilities to influence this work (Forfang, 2019).
The school-leader does not have direct influence on the student’s learning, and must therefore find other ways to exercise influence. The model “leader influences on student learning” (Forfang, 2019) places the school-leader in the centre, where he is exposed to the influence of many collaborators. On the other hand the school-leaders possibilities to make an influence on others is significant and gives many choices and possibilities Robinson’s model for leadership skills and leadership dimensions shows that the school-leader has the opportunity to facilitate students development and learning by establishing professional learning teams that learn together (Robinson, 2015). A professional learning team will provide the teachers with great opportunities for personal and professional development.
The student’s right to participate in parent-teacher conferences is a key area in the curriculum; Kunnskapsløftet 2020 (UDIR, 2021). This study investigates the student’s participation in parent-teacher conference and how they experience their own role in this meeting. The findings signal that the students are happy participating the way they do at present time and expresses that they trust the teacher to know what to say and discuss in this conference. They also are content with the degree of involvement and how active their role is.
The most frequent and common communication between school and home is the weekly newsletter. This is really a one-way communication from school to parents. Here the parents find the weekly curriculum, homework, events and other messages (Samnøy, 2015). The survey about this newsletter states that parents are currently happy with the information content of the newsletter. Additionally, they express that there is potential for improvement. As a consequence of FAU’s comments there was initiated work to develop and change the newsletter. The newsletter was given a template to be used by all teachers and the professional learning teams created a common understanding of what homework should be. The actual newsletter is designed to be dyslexia-friendly