Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorWahlquist Rindhølen, Silje
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:28Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121646296:32307099
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064633
dc.description.abstractDenne studien undersøker seks læreres tanker om begrepsforståelse i matematikk på 2. trinn. Følgende problemstilling belyses i denne mastergradsavhandlingen: Hvilke erfaringer har lærere med å undervise for å oppnå forståelse av matematiske begreper på 2. trinn? Forskning har vist at begrepsforståelse er en nøkkelkomponent i matematisk kompetanse, og at de elevene som har god begrepsforståelse blir i stand til å få en grundig forståelse for underliggende og fundamentale begreper bak algoritmene som utføres i matematikk. «Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner.» Når utdanningsdirektoratet definerer kunnskap er begrep en sentral del: “Kunnskap innebærer å kjenne til og forstå fakta, begreper, teorier, ideer og sammenhenger innenfor ulike fagområder og temaer.”. I læreplanen er kompetansemålene bygget opp på definisjonene av kunnskap og kompetanse. Således er begreper og begrepsforståelse en sentral del av kompetansemålene i læreplan for matematikk 1.-10. trinn. Fokus på lærere på 2. trinn er av interesse ettersom begrepsforståelse i de lavere klassetrinnene gir elevene grunnlag og muligheter til å oppnå progresjon og dermed å komme seg videre i matematikk ettersom de går oppover i klassetrinnene. For å svare på problemstillingen er det samlet inn datamateriale gjennom kvalitative intervju av seks lærere som alle underviser eller har erfaring i å undervise i matematikk på 2. trinn. Datamaterialet har så blitt analysert ved hjelp av en tematisk analyse, som viser at alle informantene er samstemte i at det er viktig som lærer å selv være bevisst på å bruke et matematisk språk når man underviser i matematikk. Videre viser analysen at informantene i variert grad har fokus på begrepsforståelse, og at støttemateriell som konkreter og visuelle hjelpemidler, for mange elever, er en viktig del av undervisningen for at de abstrakte begrepene skal bli enklere å forstå dybden av. I tillegg til egen bevissthet, matematisk språk og støttemateriell, er fokus på å opparbeide trygt klassemiljø også en faktor som informantene ser på som en viktig del av arbeidet for at god begrepslæring skal kunne foregå i klasserommet.
dc.description.abstractThis study examines six teachers’ thoughts concerning conceptual understanding in mathematics in 2nd grade. The following research question is elucidated in this Master thesis: What experience do teachers have in teaching to achieve understanding of mathematical concepts in the 2nd grade? Research has shown that conceptual understanding is a key component of mathematical competence, and that students who have good conceptual understanding are able to gain a thorough understanding of the underlying and fundamental concepts behind the algorithms that are performed in mathematics. «Competence is being able to acquire and apply knowledge and skills to master challenges and solve tasks in familiar and unknown contexts and situations». The Norwegian Directorate for Education and Training’s definition of knowledge, which is a key part of the concept competence: «Knowledge means knowing and understanding of facts, concepts, theories, ideas and contexts within different subject areas and themes». The curriculum’s competence aims are built on these definitions of the terms competence and knowledge. Thus, concepts and conceptual understanding are a central part of the competence aims in the curriculum for mathematics 1st-10th grade. A focus on 2nd grade teachers is of interest as conceptual understanding in the lower grades gives pupils foundation, enabling them an opportunity to progress in mathematics in upcoming grades. To answer this question, qualitative interviews with six teachers were conducted. All teachers currently taught or had previously taught mathematics at 2nd grade. The data material was analysed using a thematic analysis. This analysis showed that all informants agree that it is important as a teacher to be conscious of using a mathematical language when teaching mathematics. Further, the analysis showed that the informants varied in their focus on conceptual understanding. Also supporting materials such as concrete manipulatives and visual aids are, for many pupils, an important aspect of teaching. These enable a better and deeper understanding of abstract concepts. In addition, a focus on creating a safe classroom environment is also a factor the teachers mention as important to ensure that students can develop good conceptual understanding.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBegrepsforståelse i småskolen En intervjustudie av matematikklærere på 2.trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel