Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPedersen, Elise
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:38Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:32204686
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064642
dc.description.abstractDenne studiens tema er bruk av læringsbrett i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring i grunnskolen på 1.-7-trinn. Formålet med studien er å etablere kunnskap om læreres erfaringer med bruk av læringsbrett som et verktøy i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring. Jeg har arbeidet ut fra følgende problemstilling i denne oppgaven: Hvordan beskriver lærere bruk av læringsbrett som et verktøy i arbeidet med å tilrettelegge for en inkluderende opplæring? Det teoretiske rammeverket for studien er et sosiokulturelt perspektiv på læring, med fokus på at læring skjer i samhandling med andre og at mennesket er avhengig av ulike redskaper i alle situasjoner der læring skal skje (Säljö, 2016). I tillegg vil teori om inkludering og tilpasset opplæring være svært sentralt. For å samle inn empiri i studien valgte jeg å gjennomføre fem kvalitative intervjuer med ulike lærere. En av informantene arbeider som IKT-ressurs, og vil bli omtalt som en nøkkelinformant fordi hun har bidratt med svært sentral informasjon og fordi hun innehar ekstraordinær kompetanse rundt bruk av digitale verktøy i skolen. Studien søker å gå i dybden på lærernes beskrivelser av hvordan de benytter seg av læringsbrett i arbeidet med å skape en inkluderende opplæring, og hvilke muligheter og utfordringer de føler at læringsbrett gir dem i dette arbeidet. Hovedfunnene i studien viser at lærerne opplever at læringsbrett gir dem gode muligheter til å inkludere alle elever i undervisningen, og at arbeidet med tilpasning av undervisning og oppfølging av elever er hovedfaktorer til dette.
dc.description.abstractThis study concerns the use of tablets as a tool to create an inclusive education in elementary school, grades 1-7. The purpose of the study is to establish knowledge about teachers’ experiences with using tablets as a tool to create inclusive training. The study is based on the following research question: How do teachers describe their use of tablets as a tool when facilitating an inclusive education? The theoretical framework for this study is a sociocultural perspective on learning, where the focus is on learning through interaction with others and that people are dependent on different tools in all situations where learning is happening (Säljö, 2016). Theories about inclusion and adapted education are also central in the study. The data in the study is collected through five qualitative interviews with different teachers. One of the informants works specifically with IT in teaching, and will be referred to as a key informant, having contributed to central information and having particularly relevant qualifications concerning use of digital tools in education. The study seeks to gain an in-depth insight in the teachers’ descriptions of how they use iPads when creating an inclusive training, which opportunities they see, and which challenges they encounter. The main findings in the study show that the teachers experience that the use of tablets give them opportunities to include all pupils in the classroom, and that the key factors in this are facilitation and closely following up with the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Den gir meg helt andre muligheter" En kvalitativ studie om læreres erfaringer rundt bruk av læringsbrett for å skape en inkluderende opplæring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record