Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBrita Sveen Kjærnes
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:40Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:31196781
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064644
dc.description.abstractKjerneelementet skriftlig tekstskaping kom inn i læreplanen LK20 og sier noe om hvilke elementer som er de viktigste innenfor skriveopplæring i norsk. Utgangspunktet for studien var at det gis ut en rekke læremidler i etterkant av en ny læreplan. Det er viktig at det forskes på hvordan nye elementer i læreplanen realiseres i læremidlene. Formålet med studien har vært å utforske begrepet tekstskaping, hvorfor det har blitt en del av læreplanen og hvordan dette operasjonaliseres i læremidler. Jeg har ikke hatt til hensikt å utvikle nye teorier, men at forskningsfunnene kan benyttes i profesjonsfellesskap. Gjennom å bruke både kvantitative og kvalitative metoder har jeg forsket på hvordan oppgaver, som ber elevene om å produsere tekster, er utformet i fire læremidler for 6. trinn, hvorav to er analoge og to er digitale. Jeg har sett på hvilke skriveteoretiske retninger som ligger til grunn for utformingen av kjerneelementet. Her har kognitiv, og spesielt sosiokulturell skriveforskning vært viktige faktorer samtidig som det funksjonelle synet på skriving har fått en sentral plass i dagens læreplan. I tillegg har jeg sett på hva utdanningspolitiske dokumenter sier om skriveopplæring og hvilken posisjon læremidlene har i skolen. Skriftlig tekstskaping omhandler sjangre, formål, meningsfull skriveopplæring, sidemål, sammensatte tekster, vurdering og bearbeiding. Min studie viser at delene operasjonaliseres ulikt i læremidlene og at noen deler av kjerneelementet ikke er realisert i særlig grad. Dette gjelder spesielt skriving på sidemål. Vurdering og bearbeiding er heller ikke like godt integrert i oppgavetekstene. Derimot er skriving i ulike sjangre og for ulike formål realisert i stor grad.
dc.description.abstractThe core element written text creation came into the curriculum LK20 and talk about which elements are the most important in teaching of the written Norwegian language. The base for the study was the fact that after a new curriculum is released several teaching aids are issued following a new curriculum. It is important that research is done on how new elements in the curriculum are realized in the new teaching aids. The purpose of the study has been to investigate the core element, why it has been a part of the curriculum and how teaching aids in Norwegian operationalize the core element of written text creation. I have not intended to develop new theories, but that the research findings can be used in professional communities. Using both quantitative and qualitative methods, I have researched how tasks, which ask students to produce texts, are designed in four teaching aids for 6th grade, two of which are analog and two are digital. I have looked at the writing theoretical directions that form the basis for the design of the core element. Here, cognitive, and especially socio-cultural writing research have been important factors at the same time as the functional view of writing has been given a central place in today's curriculum. In addition, I have looked at what educational policy documents say about writing education and what position the teaching aids have in the school. Written text creation deals with genres, purposes, meaningful writing training, second choice language, compound texts, assessments, and processing. My study shows that the parts are operationalized differently in the teaching aids and that some parts of the core element have only been realized to a limited extent. This especially applies to writing in second choice language. Assessment and processing are also not as well integrated in the assignment texts. On the other hand, writing in different genres and for different purposes is realized to a large extent.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn læremiddelanalyse om kjerneelementet skriftlig tekstskaping
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel