Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSøberg-Håkensen, Linda
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:44Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:32237828
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064648
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie med et formål om å få innsikt i hvordan erfarne lærere opplever mulige sammenhenger mellom lærerutdanningen og yrket. Lærere har etter noen år med erfaring fått mulighet til å reflektere over egne opplevelser i overgangen mellom utdanning og yrket. Studien undersøker på hvilke måter de har opplevd mulige sammenhenger mellom de to arenaene. For å få svar på problemstilling og forskningsspørsmål har jeg valgt å gjøre en kvalitativ studie med brevmetoden som metode. Dette er en metode som er en relativt ny og lite brukt metode, men som kan beskrives som en mellomting mellom intervju og spørreskjema. Metodens viktigste fordel i denne studien er at den gir informantene tid til å reflektere over egne opplevelser før de skriver ned svarene. Metoden gir også informantene større frihet og påvirkningskraft da de står fritt i hvordan de ønsker å formulere brevene innen et gitt tema. Informantene består av sju lærere som har mellom tre og åtte års arbeidserfaring. Sentrale funn viser at lærere opplever at relasjonskompetansen er grunnmuren for lærerarbeidet, og at de opplever at pedagogikkfaget i utdanningen gir dem kompetanse i viktige temaer innen lærerarbeidet. Funnene viser at lærere savner mer didaktikk i fagene i utdanningen, og at fagene bør knyttes bedre og tettere til skolesituasjonen. Til slutt avdekker studien at lærerne oppfatter at utdanningen ikke gir et godt nok bilde av lærerrollens mange sider. Studien bidrar til refleksjon om relasjoner mellom utdanning og yrket som i neste omgang kan gi videre grunnlag for utvikling av lærerutdanningen slik at studenter blir godt nok rustet til de viktige oppgavene som møter de i skolen.
dc.description.abstractThis master's thesis is a qualitative study with the aim to gaining insight into how experienced teachers experience possible connections between teacher education and the profession. After a few years, teachers have had the opportunity to reflect on their own experiences in the transition between education and the profession. The study examines the ways in which a selection of teachers have experienced possible connections between the two arenas. To get an answer to the problem, I have chosen to do a qualitative study with the letter method as a method. This is a method that is a relatively new and little used method, but which can be described as an intermediate between an interview and a questionnaire. The most important advantage of the method in this study is that it gives the informants time to reflect on their own experiences before writing down the answers. The method also gives the informants greater freedom and influence as they are free in how they want to formulate the letters within a given topic. The informants consist of seven teachers who have between three and eight years of work experience. Key findings show that teachers experience that relational competence is the foundation of teaching, and that they experience that the subject of pedagogy in education gives them competence in important topics within teaching. The findings show that teachers miss more didactics in the subjects in education, and that the subjects should be better and more closely linked to the school situation. Finally, the study reveals that teachers perceive that education does not provide a good enough picture of the many aspects of the teacher role. The study contributes to reflection on relationships between education and the profession, which in turn can provide a further basis for the development of teacher education so that students are well enough equipped for the important tasks they face in school.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLærerutdanningen og yrket. Læreres erfaringer med mulige sammenhenger.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel