Matematikklærerens integrering av Fysisk Aktiv Læring på 3.trinn
Abstract
Teamet for denne masteroppgaven er fysisk aktiv læring i matematikk. Studiet tar for seg fysisk aktiv læring i matematikk fra et lærerperspektiv. Formålet med denne studien har vært å se hvilke trekk som kjennetegner matematikklærerens bruk av fysisk aktiv læring, i matematikk-undervisningen. Gjennom metodetriangulering med semi-strukturert intervju og observasjon, har lærerens bruk av fysisk aktiv læring i matematikk på 3.trinn blitt belyst, i form av en kvalitativ tematisk analyse. Denne analysen har forsøkt å svare på følgende problemstilling:Hva karakteriserer matematikklæreres integrering av FAL i undervisningen på 3.trinn?Resultatene i denne kvalitative studien blir konkludert med tre kjennetegn eller karakteristikker, for matematikklærernes integrering av fysisk aktiv læring i matematikk. Det første som karakteriserer matematikklærernes integrering av FAL i matematikk, er at de vil skape glede og motivasjon i matematikk for elevene. Lærernes formål med FAL-undervisning er ikke nødvendigvis å skape gode læringsbilder, men er i større grad rettet mot læringsmiljøet. Det andre som karakteriserer matematikklærernes integrering av FAL i matematikk, er et avvik mellom hva lærerne forteller og hva de gjør. Med dette menes det at lærerne forteller at de definerer FAL i matematikk på en måte, mens undervisningspraksisen gjenspeiler ikke dette. Det tredje som karakteriserer matematikklærernes integrering av FAL i matematikk, er en nedprioritet av kompetanseutvikling i fysisk aktiv læring i matematikk. Det kan være flere årsaker til dette. Matematikklærere har selv et ansvar, for å holde seg oppdatert på ny forskning innenfor matematikkdidaktikk. Samtidig har ledelsen ved skolen et ansvar for kompetanse-utvikling blant de ansatte. I tillegg har vi nettopp vært gjennom en pandemi, som kan ha satt en stopper for kompetanseutviklingen av FAL i matematikk. The topic of this master thesis is physical active learning (PAL) in mathematics. The study focuses on physical active learning (PAL) in mathematics from a teacher's perspective. The purpose of this study has been to examine the characteristics that distinguish the use of PAL in mathematic classes by mathematics teachers. The study is based on methodology triangulation, using semi-structured interviews and observations. The use of physical active learning in mathematics by teachers at the 3rd grade level, has been explored through qualitative thematic analysis. This analysis has sought to address the following research question:"What characterizes the integration of physical active learning in mathematics education by mathematics teachers at the 3rd grade level?"The results of this qualitative study conclude with three characteristics, that define the integration of PAL in mathematics by mathematic teachers. The first characteristic is that teachers aim to create joy and motivation in classes for the students using physical active learning. The purpose of incorporating physical active learning in classes is not necessarily to enhance learning outcomes, but rather to foster a positive learning environment. The second characteristic is a discrepancy between what teachers say and what they do. This means that teachers may define physical active learning in mathematics in a certain way, but their teaching practices do not necessarily reflect this definition. The third characteristic is a lack of prioritization of professional development in physical active learning in mathematics. There can be several reasons for this. Mathematic teachers have a personal responsibility to stay updated on current research in mathematics education. At the same time, school leadership bears the responsibility for fostering professional development among staff. Additionally, the recent pandemic may have hindered the professional development efforts, related to physical active learning in mathematics.