Tankene som kommer blir så synlige når jeg skriver, som en Pandoras eske. Jeg håper det har vært slik for flere for det har vært så nyttig. En kvalitativ studie av arbeidssøkeres erfaringer med bruk av refleksjonsdagbok
Abstract
«Tankene som kommer blir så synlige når jeg skriver, som en Pandoras eske - jeg håper det har vært slik for flere for det har vært så nyttig.» Dette sitatet er fra en av informantene som jeg intervjuet i forbindelse med min masteroppgave i karriereveiledning ved Høgskolen Innlandet. Studien har som formål å undersøke hvordan arbeidssøkere opplever bruken av refleksjonsdagbok i en jobbsøkerprosess, og problemstillingen den søker å belyse er: På hvilken måte bidrar refleksjonsdagbok til utvikling av karrierekompetanser i karriereveiledning?
Som karriereveileder er jeg stadig på jakt etter nye verktøy og teknikker for å støtte deltakeres læring og utvikling, og jeg ønsker å se om refleksjonsdagboken kan være en verdifull tilføyelse til min verktøykasse. En viktig målsetting for karriereveiledning er å øke karrierekompetansen til veisøker. Gjennom det nasjonale rammeverket for karriereveiledning, som jeg refererer til i oppgaven, får vi en grundig forklaring på hvordan denne kompetansen kan oppnås gjennom karrierelæring.
Bakgrunnen for oppgaven er et pilotprosjekt som ble gjennomført av Ifront Karriere i det individuelle tiltaket «Oppfølging Drammen.» Prosjektet involverte at arbeidssøkere skulle skrive refleksjonsdagbok over en periode på tre måneder som en del av oppfølgingsprosessen. Studien tar utgangspunkt i erfaringene til deltakerne i dette prosjektet. Den kvalitative forskningsmetoden som ble benyttet var individuelle og semistrukturert intervju med seks informanter som alle var deltakere i et oppfølgingstiltak.
Studiens resultater viste at alle deltakerne hadde individuelle opplevelser og at alle opplevde nytteverdi av å skrive i refleksjonsdagboken. Informantene opplevde at bruken av refleksjonsdagboken stimulerte til refleksjon og økt bevissthet om sin situasjon, noe som bidro til å gjøre dem mer oppmerksomme og engasjerte i egen læringsprosess. “The thoughts that came to me become so visible when I write, like a Pandora`s box – I hope it has been like that for others too, because it has been so useful.” This quote is from one of the informants that I interviewed as part of my Master`s thesis in career counseling at Inland Norway University of Applied Sciences (Høgskolen Innlandet). The purpose of the study is to investigate how job seekers experience the use of a reflective journal in a job search process, and the research question it seeks to address is: In what ways does a reflective journal contribute to the development of career competencies in career counseling?
As a career counselor, I`m constantly on the lookout for new tools and techniques to support participants` learning and development, and I want to see if the reflective journal could be a valuable addition to my toolkit. An important goal of career guidance is to increase the career competence of the job seeker. Through the national framework for career guidance, which I refer to in the assignment, we receive a thorough explanation of how this competence can be achieved through career learning.
The background for the task is a pilot project conducted by Ifront Karriere in the individual measure “Oppfølging Drammen,” The project involved job seekers writing a reflection journal over a period of three months as part of the follow-up process. The study is based on the experiences of participants in this project. The qualitative research method used was individual and semi-structured interviews with six informants, all of whom were participants in a follow-up measure.
The study`s results showed that all participants had individual experiences and that all found value in writing in the reflection journal. The informants’ experienced that the use of the reflection journal stimulated reflection and increased awareness of their situation, which contributed to making them more attentive and engaged in their own learning process.