På majoritetens premisser
Abstract
Mennesker med kjønnsidentitetstematikk og deres karriereutvikling har hittil vært et relativt ukjent fenomen i Norge. Disse menneskene står ovenfor unike overganger, livserfaringer, karriererelaterte utfordringer og berikelser som ikke tilstrekkelig har blitt tempirisk belyst og satt i sammenheng. På karriereveiledningsfeltet mangler det dermed målgruppekunnskap som gjør at vi kan møte denne gruppen med innsikt, forståelse og tilpassede tjenester. Denne masteroppgaven har utforsket åtte mennesker med kjønnsidentitetstematikk gjennom kvalitative personlige dybdeintervjuer og undersøkt deres opplevelser knyttet til egen karriereutvikling. Det har blitt benyttet en induktiv og åpen tilnærming til forskningsprosessen, og datamaterialet har blitt analysert gjennom refleksiv tematisk analyse. Undersøkelsen viser til erfaringer som kan knyttes til fem hovedtema: 1) Utfordrende valgprosesser 2) Benyttelse av ulike fluktstrategier 3) Utfordrende erfaringer tilknyttet arbeidslivet 4) Den sosiale overgangsperioden 5) Styrkende sosial interaksjon og oppfattelse.Informantene gir uttrykk for at de erfarer et krysspress mellom egne yrkes- og utdanningsønsker og hva som sosialt er forventet av dem. Flere forteller de også erfarer hyppige avbrudd og overganger i løpet av sin karriereutvikling. Flere av informantene forteller om både en bevisst og ubevisst undertrykkelse av kjønnsidentiteten, og utspiller dermed sine karrierer i kjønnsuttrykk som tilfaller det tildelte kjønnet ved fødsel. Undertrykkelsen beskrives å kreve betydelig med energi av informantene, og kan senere føre med seg en sorg rundt tanken om å ikke ha fått fullstendig utnyttet sitt potensial. Informantene forteller de gjerne trekker seg bort fra kollegaer og medstudenter før de har kommet ut som seg selv autentisk, og de forteller videre at de gjerne søker arbeid og studier langt unna oppvekstmiljøet. Flere av informantene forteller at de sterkt fordyper seg i karriererelaterte oppgaver og ved dette erfarer at ikke krevende følelser rundt kjønnsidentitetstematikken opptar de under utførelsen av handlingene. Informantene forteller videre om en sårbar periode hvor de kommer ut som seg selv autentisk. Denne overgangen ser ut til å både kunne ha en positiv og mindre heldig påvirkning når det gjelder jobbfastholdelse. Informantene er gjerne prisgitt hvordan de blir møtt av andre i denne perioden. Informantene som erfarte støtte fra enten familie og arbeidsgivere i denne overgangsfasen, ser ut til å erfare høyere grad av jobbfastholdelse. Informantene som på sin side erfarte manglende støtte, forteller de gjerne falt ut av arbeidslivet, og noen mister også kontakt med sin familie i denne perioden. Studiens funn viser at å komme ut som seg selv autentisk, bidrar til en karrieremessig ny giv for flere av informantene. Enkelte beskriver at de gjerne tar opp igjen yrker de tidligere hadde avskrevet i barndommen, og noen forteller at de engasjerer seg stort i eksisterende arbeidsoppgaver i kjølvannet av den sosiale overgangen. Enkelte av informantene forteller om direkte diskrimineringserfaringer i arbeidslivet. Det fortelles i større grad om erfaringer med arbeidskollegaer og medstudenter som ikke benytter korrekt pronomen i deres omtale overfor dem selv. Manglende overholdelse av korrekt pronomen beskrives å ha en negativ effekt på flere. Deltakelse i fritidsaktiviteter og nettverk med likesinnede ser ut til å ha hatt en positiv påvirkning på den enkeltes karriereutvikling i form av bedret selvfølelse. Informantene beskrev det også som betydningsfullt for selvfølelsen i arbeids- og studiesammenheng, at de ble oppfattet av andre som kjønnet de identifiserer seg som.Undersøkelsens funn bidrar med innsikt i hvordan karriereforløpet til mennesker med kjønnsidentitetstematikk kan utspille seg. På bakgrunn av denne undersøkelsen har karriereveiledere mulighet til å møte målgruppen med en ny kunnskapsbasert forståelse. Informantenes perspektiver synliggjør hvordan deres karriereutvikling er prisgitt kontekstuelle- og relasjonelle betingelser, noe som understreker omverdenens påvirkningskraft på karriereutvikling. Undersøkelsen bidrar dermed med universelle perspektiver på hvordan praksisutøvere på karriereveiledningsfeltet både bør forstå karriereutvikling og karrierebegrepet for å kunne utøve karriereveiledning. People with gender incongruence and their career development have so far been a relatively unknown phenomenon in Norway. These people face unique transitions, life experiences, career-related challenges and enrichments that have not been sufficiently empirically elucidated and put into context. In the career guidance field, there is thus a lack of target group knowledge that enables us to meet this group with insight, understanding and customized services.This master's thesis has investigated eight people with gender incongruence and their experiences related to their own career development through qualitative personal in-depth interviews. An inductive and open approach to the research process has been used, and the data has been analyzed through reflexive thematic analysis.The study’s findings refer to experiences linked to five main themes: 1) Challenging choice processes 2) The use of various escape strategies 3) Challenging experiences in relation to working life 3) Aspects related to the social transition period 4) Empowering factors for own self-esteem. The informants express that they experience a cross-pressure between their own professional and educational wishes and what is socially expected of them. Several say they also experience frequent interruptions and transitions during their career development.Several of the informants talk about both conscious and unconscious suppression of their gender identity, and thus play out their careers in gender expression that accrues to the sex they were assigned at birth. The repression is described as requiring considerable energy from the informants and can later bring with it a sadness around the thought of not having fully utilized their own potential. The informants say that they withdraw from colleagues and fellow students before they have come out as their authentic selves, and they also tell that they looked for work and studies far away from the environment they grew up in. Several of the informants say that they deeply immerse themselves in career-related tasks and do not experience gender dysphoria during the execution of the actions.The informants tell of a vulnerable period where they come out as their authentic selves. This transition seems to be able to have both a positive and a less fortunate impact when it comes to job retention. The informants are often at the mercy of how they are met by others during this period. The informants who experienced support from either family or employers in this transition phase seem to experience a higher degree of job retention. The informants who experienced a lack of support, say that they often dropped out of work, and some also lose contact with their family during this period.The study's findings indicate that coming out as one's authentic self contributes to a new career related boost for several of the informants. Some describe that they take up occupations that they had previously written off in childhood, and some say that they become heavily involved in existing work tasks in the wake of the social transition.Some of the informants talk about direct experiences with discrimination in working life. Experiences with work colleagues and fellow students who do not use correct pronouns in their mentioning of the informants are reported to a greater extent. Non-compliance with the correct pronoun is described as having a negative effect on several people that participated in the study.Participation in leisure activities and networking with like-minded people seems to have had a positive impact on the individual's career development in the form of improved self-esteem. The informants also described it as significant for their self-esteem in work and study contexts, that they were perceived by others as the gender they identify as.Based on this study’s findings, career counselors now have the opportunity to meet the target group with a new knowledge-based understanding. This as the survey's findings particularly contribute with insight into how the career course of people with gender identity issues can unfold. The informants' perspectives highlight how their career development is at the mercy of contextual and relational conditions, which emphasizes the influence of the outside world on career development. The survey thus contributes universal perspectives on how practitioners both should understand the concept of career and practice career guidance.