Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPtacek, Bohuslav
dc.date.accessioned2023-07-08T16:10:26Z
dc.date.available2023-07-08T16:10:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:37699736
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077255
dc.description.abstractDenne studien ser på forståelsen av naturfaglige modeller blant elever og lærere i grunnskolen. Det rettes et fokus på hvorfor denne forståelsen er så viktig med tanke elevers læringsutbytte og at den er sentralt opp imot en rekke kompetansemål i naturfag. Lærerne har et ansvar for å bidra til kompetanseutvikling innenfor dette området, og er derfor like sentrale som elevene i studien. Formålet med studien er å få et bedre innblikk i hvilken forståelse elever og lærere har av naturfaglige modeller. For å få svar på spørsmålet har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode som tar utgangspunkt i intervjuer av elever ved 4. og 7.trinn, erfarne lærere fra samme trinn og siste års grunnskolelærerstudenter (1-7. trinn). Oppgaven har sitt rammeverk ut ifra ulike studier og fagbøker som omtaler tematikken eller studier som studerer tilsvarende fenomener. Dette sammen med data som er innsamlet skal til sammen gi meg svar på forskningsspørsmålene før det til slutt blir en konklusjon opp imot min problemstilling. Studien viser at kompetansen innenfor området er noe mangelfull og at det er behov for kompetanseheving innenfor temaet hos både elever og lærere. Dette vises også blant lærerstudentene tiltros for at de burde besitte relativt fersk og oppdatert kunnskap innenfor dette området. Studien indikerer at forståelsen kan ha sammenheng med manglende bruk av modeller i undervisning- og læringssituasjoner, eller mangel på eksplisitt bruk av modeller som begrep. Videre kan det også se ut til at det hverdagsforståelsen blant elevene er sterkt forankret opp imot hva de selv vurderer som en modell.
dc.description.abstractThis study looks at the understanding of science models among primary school students and teachers. A focus is placed on why this understanding is so important in terms of pupils' learning outcomes and that it is central to a number of competence goals in nature science. The teachers have a responsibility to contribute to competence development in this area and are therefore just as central as the students in the study. The purpose of the study is to gain a better insight into the understanding students and teachers have when it comes to science models. In order to get an answer to the question, I have used a qualitative research method which is based on interviews with students at 4th and 7th grade, experienced teachers from the same grade and final year primary school teacher students. The assignment has its framework based on various studies and specialist books that discuss the subject or studies that study similar phenomena. This, together with the data that has been collected, will together give me answers to the research questions before it finally becomes a conclusion against my problem. The study shows that the competence within the area is somewhat deficient and that there is a need for competence enhancement within the topic among both pupils and teachers. This is also shown among the student teachers who believe that they should possess relatively fresh and up-to-date knowledge in this area. The study indicates that the understanding may be related to a lack of use of models in teaching and learning situations, or a lack of explicit use of models as a concept. Furthermore, it can also appear that the everyday understanding among the students is strongly rooted in what they themselves consider to be a model.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleForståelse av naturfaglige modeller hos lærere og elever i grunnskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel