Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.author
dc.date.accessioned2023-07-08T16:10:30Z
dc.date.available2023-07-08T16:10:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:32199270
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077259
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBåde læreren og spesialpedagogen har matematikk i utdanningen, men de har ingen spesiell utdanning om matematikkvansker eller bruk av konkretiseringsmateriell. For å kunne identifisere elever med matematikkvansker er det blant annet nødvendig å ha gode kunnskaper om hva ligger i begrepet, og hvilke kjennetegn elever med matematikkvansker har. På grunnlag av svarene på problemstillingen som kommer frem i resultatene i undersøkelsen kan det pekes på at konkretiseringsmateriell kan være veldig nyttig for elever med matematikkvansker, de får bedre forståelse på matematiske konsepter, de henger med i undervisningen og ikke minst at de kan øke motivasjon, kan det ikke garantere at alle elever vil ha sammen gras av utbytte av det. Det kan være situasjoner der konkretiseringsmateriell ikke er den beste tilnærmingen for enkelte elever. Noen elever kan ha andre preferanser og læringsstil eller andre læringsbehov som må tas i betraktning. Det er viktig å tenke at konkretiseringsmateriell ikke den eneste metode for å lære matematikk til elevene med matematikkvansker. Som vi har nevnt at eksplisitte instruksjoner kan også være et nøkkelelement i undervisningen for elevene med matematikkvansker, digitale læremidler, bruke variert læringsmetoder for å hjelpe elevene til å forstå matematikk på ulike måter, i tillegg å gi tilbakemeldinger og annerkjennelse, dette børe læreren gi regelmessig tilbakemelding til elevene og deres innsats og fremgang i matematikk. Funnen i denne studien kan ikke generaliseres, men kan bidra til å øke kunnskap om bruk av konkretiseringsmateriell hos elevene med matematikkvansker.
dc.description.abstractBoth the teacher and the special education teacher have mathematics as a part of their education. However, they have no special education in how to support pupils with learning difficulties in mathematics or the use of concrete material. To be able to identify students with learning difficulties in mathematics, it is necessary, among other things, to have good knowledge of what is involved in the term, and what characteristics students with learning difficulties in mathematics have. Based on the answers to the research question that came out in the results of the survey, it can be pointed out that concretization material can be very useful for pupils with mathematics difficulties. They gain a better understanding of mathematical concepts; they keep up with the teaching and not least that they can increase motivation. It cannot guarantee that all students will benefit from it. There may be situations where concretization material is not the best approach for some students. Some students may have other preferences and learning styles or other learning needs that must be considered. It is important to consider that concretization material is not the only method for teaching mathematics to pupils with mathematics difficulties. As mentioned, explicit instructions can also be a key element in teaching for students with learning difficulties in mathematics, digital teaching aids, using varied learning methods to help students understand mathematics in different ways, as well as giving feedback and recognition. Feedback about their effort and their progress should be given regularly by the teacher pupils. The findings in this study cannot be generalized. However, it can contribute to increased knowledge about the use of concretization material among pupils with learning difficulties in mathematics.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMatematikkvansker Bruk av konkretiseringsmateriell for å hjelpe en elev på 3.trinn med matematikkvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel