Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKalset, Maren
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:59Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:91520611
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079809
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan døden fremstilles i Å ri på enhjørninger (2021), skrevet av Mariangela Di Fiore og Snøsøsteren (2018) av Maja Lunde. Begge barnebøkene er illustrert av Lisa Aisato. Temaet undersøkes for å få en dypere forståelse av bildebokas virkemidler, og hvordan elevene kan speile seg i den. Formålet med oppgaven er å berike forskningsfeltet med en tolkning, analyse og drøfting som kan være til hjelp når man skal jobbe med vanskelige og utfordrende tema i grunnskolen. Denne oppgaven tar utgangspunkt i en kvalitativ analysemetode som baserer seg på en komparativ tekstanalyse. Med utgangspunkt i de litteraturvitenskapelige metodene narratologi og hermeneutikk vil oppgaven bygge på teori om bildebokanalyse for å analysere og tolke den utvalgte barnelitteraturen. Denne oppgaven utforsker bruken av disse metodene som tilnærminger til en komparativ litterær analyse. I analysen av tekstene brukes denne tilnærmingen til å undersøke handlingen, karakterene, temaet og hvilke litterære fortellerteknikker som brukes i bildefortellingene. Sentralt for denne oppgaven er Maria Nikolajeva og Carole Scotts teorier om hvordan bildebøker er bygd opp, Ingjerd Traaviks bok om tabu i bildeboka, Eiliv Vinjes innføring i litterær analyse og Wolfgang Isers leserorienterte litteraturteori. Funnene i denne komparative litterære analysen viser at forfatterne og illustratørene har valgt å formidle handlingen gjennom et barneperspektiv. Dette valget gjør at barneleseren enklere indentifiserer seg med protagonisten. Et barneperspektiv kan ha stor innvirkning på et barn ved å skape gjenkjennelse, empati og selvrefleksjon. Analyse, tolkning og drøfting viser at døden fremstilles ved bruk av metafiktive elementer som viser forholdet mellom fiksjon og virkelighet. I denne fremstillingen er rekkefølgen på hendelsene og fortellerhastigheten særlig viktig. Bøkene kan brukes som en inngang til samtaler om vanskelige og utfordrende tema. I denne prosessen har læreren mulighet til å utvikle elevenes evne til empati, kritisk tenkning og refleksjon. Multimodale tekster som Å ri på enhjørninger og Snøsøsteren gir barna mulighet til å speile seg i en fiktiv verden.
dc.description.abstractThis master´s thesis investigates how death is portrayed in Å ri på enhjørninger (2021) by Mariangela Di Fiore and Snøsøsteren (2018) by Maja Lunde. Both children´s books are illustrated by Lisa Aisato. The theme is explored to gain a deeper understanding of the techniques used in picture books and how pupils can relate to them. The purpose of the thesis is to enrich the research field with an interpretation, analysis, and discussion that can be helpful when working with difficult and challenging themes in primary school. This thesis is based on a qualitative analysis method that relies on a comparative text analysis. Drawing on the literary methods of narratology and hermeneutics, the thesis will use theory on picture book analysis to analyze and interpret the selected children ́s literature. This thesis explores the use of these methods as approaches to a comparative literary analysis. In the analysis of the text, this approach is used to examine the plot, characters, themes, and the literary narrative techniques used in the picture stories. Maria Nikolajeva and Carol Scott´s theories on the constructions of picturebooks, Ingjerd Traavik´s book on taboos in picturebooks, Eiliv Vinje´s introduction to literary analysis and Wolfgang Iser´s reader-response theory are all essential for this assignment. The findings of this comparative literary analysis indicate that the authors and illustrators have chosen to convey the narrative through a child´s perspective. This choice allows the child reader to identify with the protagonist more easily. A child´s perspective can have a significant impact on a child by creating recognition, empathy, and self-reflection. The analysis, interpretation, and discussion demonstrate that death is portrayed by the use of metafictional elements that depict the relationship between fiction and reality. In this portrayal, the sequence of the events and the narrative pace are particularly important. These books can serve as an entry point for discussions about difficult and challenging themes. In this process, the teacher has an opportunity to develop pupils´ ability for empathy, critical thinking, and reflection. Multimodal texts such as Å ri på enhjørninger and Snøsøsteren provide children with the opportunity to mirror themselves in a fictional world.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Hvordan er det egentlig å dø?" En komparativ litterær analyse om hvordan døden fremstilles i to barnebøker.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel