Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBergh, Mats André Engebakken.
dc.date.accessioned2023-07-18T16:11:00Z
dc.date.available2023-07-18T16:11:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136491409:37664852
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079811
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter samarbeidslæring som undervisningsform i norskfaget gir elevene for å utvikle sine lese-, skrive- og muntlige ferdigheter. Problemstillingen min lyder som følger: «Hvilke muligheter gir samarbeidslæring som undervisningsmetode til å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget?» For å kunne svare på denne problemstillinga, har jeg brukt intervju og observasjon som metode. Informantutvalget bestod av en lærer som var godt kjent med samarbeidslæring, og som hadde brukt dette mye i sin undervisning. Det var også i denne lærerens klasse jeg observerte bruken av samarbeidslæring. Observasjonene ble gjennomført på en vanlig undervisningsdag, før jeg deretter intervjuet læreren. Resultatene viser at samarbeidslæring som undervisningsform skaper et stort engasjement hos elevene, og gir tilsynelatende høy motivasjon i arbeidet. Videre viser resultatene at denne undervisningsformen bidrar til at undervisningen er lettere å tilpasse for læreren ved at aktivitetene/strukturene er lagt opp slik at alle skal bidra med det de kan ut ifra sine forutsetninger. Resultatene viser også at aktivitetene/strukturene til enhver tid øver minst en av de tre ferdighetene som denne studien har sett på. I noen tilfeller benytter aktivitetene/strukturene også en kombinasjon av to eller alle tre av ferdighetene, slik som «samtidig skrivetur», som øver både lesing og skriving når den gjennomføres på en slik måte som læreren jeg observerte, gjennomførte den. Gjennom observasjonene og intervjuet fant jeg og at denne undervisningsformen gir god variasjon i undervisningen. Basert på funnene vil samarbeidslæring som undervisningsmetode gi gode muligheter til å utvikle ferdigheter innen lesing, skriving og muntlighet i norskfaget, og kunne bidra til å øke kunnskapene til elevene.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to investigate what opportunities cooperative learning as a form of teaching in the Norwegian subject gives students to develop their reading, writing and speaking skills. My research question reads as follows: "What opportunities does cooperative learning as a teaching method offer to develop the students' skills in the Norwegian subject, and can this method contribute to increased learning for the students?" In order to be able to answer this question, I have used interview and observation as methods. The informant committee consisted of a teacher who was well acquainted with collaborative learning, and who had used this a lot in his teaching. It was also in this teacher's class that I observed the use of cooperative learning. The observations were carried out on a normal teaching day before I then interviewed the teacher. The results show that cooperative learning as a form of teaching creates a great deal of commitment among the students, and apparently gives high motivation in the work. Furthermore, the results show that this form of teaching contributes to the teaching being easier for the teacher to adapt by the fact that the activities/structures are laid out so that everyone should contribute what they can based on their assumptions. The results also show that the activities/structures at all times practice at least one of the three skills that this study has looked at in connection with developing these. In some cases, it also uses a combination of two or all three of the skills, such as "simultaneous writing tour" which practices both reading and writing, when it is carried out in such a way as the teacher I observed carried it out. Through the observations and the interview, I also found that this form of teaching provides good variety in the teaching. Based on the findings, cooperative learning as a teaching method will provide good opportunities to develop skills in reading, writing and speaking in the Norwegian subject?
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleSamarbeidslæring som metode for å utvikle elevenes ferdigheter i norskfaget.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel